Úřad se rozhodl využít nová ustanovení loňské novely zákona o elektronických komunikacích, která rozšiřuje jeho pravomoci při ochraně spotřebitele. Na úřad mimo jiné přešly kompetence, které dosud na telekomunikačním trhu měla Česká obchodní inspekce.
"ČTÚ očekává, že budou v co nejvyšší míře reflektovány požadavky spotřebitelů, a to i s ohledem na stovky stížností, které v této souvislosti na ČTÚ přicházejí. Smluvní vztahy musí být upraveny tak, aby byly pro všechny spotřebitele srozumitelné a přehledné a aby spotřebitelé při uzavírání smluvního vztahu měli k dispozici všechny informace uložené zákonem o elektronických komunikacích," uvedl v dopise adresovaném šéfům mobilních operátorů Pavel Dvořák.
Mezi některé z problémů, se kterými se spotřebitelé obracejí na Český telekomunikační úřad ve svých stížnostech například patří špatné informování spotřebitelů o odebíraných službách, důležité informace skryté mimo smlouvu v drobným písmem psaných všeobecných podmínkách nebo nejasně a neprokazatelně formulované retenční nabídky.
ČTÚ operátory výslovně upozornil, že například ustanovení o smluvních pokutách musí být přímo součástí smlouvy a nikoliv jen její přílohy, zákazníci mají mít možnost podat výpověď ze smlouvy kdykoliv a ne jen v určitém vymezeném období. Operátoři by také měli všechny důležité změny, jako je třeba změna tarifikace nebo limitu stažených dat, oznámit uživateli dopředu v měsíčním vyúčtování. Podobně by měli být uživatelé informovaní o konci platnosti akčních nabídek nebo době platnosti dobíjecího kreditu.