„Naši partneři tuto investici pečlivě sledovali, protože bez moderní kompozitové výroby dnes nemůže letecký výrobce úspěšně pracovat, ani získávat nové zakázky,“ řekl Šimek. Hala o velikosti 5400 metrů čtverečních má vytvořit nové výrobní kapacity a přilákat zákazníky. První výrobky dodá již v následujících dnech, naplno by se sériová výroba měla rozjet v druhé polovině letošního roku. Na investici se částečně podílela také Evropská unie, upřesnila Tereza Kryšpínová z PR oddělení.
Aero do areálu letiště přesouvá výrobu ze své dceřiné firmy Rotortech Aero Composites, sídlící ve Velké Británii. „Pracoviště je prvoplánově postaveno za účelem uspokojit naše stávající zákazníky a v případě volných kapacit jsme schopni uspokojit i třetí stranu,“ vysvětlil Šimek.
Firma investovala do nejlepší dostupné technologie. "Autokláv k lisování kompozitů je nejmodernější v republice a všechny postupy splňují přísné mezinárodní standardy,“ upozornil projektový manažer kompozitové haly Pavel Kocour. Autokláv je dlouhý devět a široký 3,7 metrů, vytvrzovací pec má rozměry tři krát 2,5 krát osm metrů.
V rekonstruované hale bude za plného třísměnného provozu pracovat osmdesát až sto zaměstnanců. „Část zaměstnanců jsme převedli z jiné výroby, další jsme přijali. Od října procházeli školením, aby mohli začít pracovat, jakmile bude pracoviště hotové,“ dodal Kocour.
Společnost již v roce 2010 otevřela vývojově-výrobní pracoviště pro výzkum, vývoj a prototypovou produkci kompozitů. Jejich výhodou je kombinace pevnosti a nízké hmotnosti proti klasickým kovovým slitinám, které se při výrobě primárních leteckých konstrukcí používají. V letectví se používají převážně kompozity z uhlíkových a aramidových vláken, které jsou extrémně lehké a pevné. Materiály se zapékají pomocí autoklávu za pomocí pryskyřice.
Aero Vodochody je největším výrobcem letecké techniky v Česku a vlastníkem podniku je investiční skupina Penta. V jeho portfoliu je například bitevník L-159, které od roku 2001 používá česká armáda. Společnost funguje již od roku 1919 a zaměstnává přibližně 1350 lidí. V rámci mezinárodních kooperačních projektů se zaměřuje především na spolupráci s předními leteckými výrobci, jako jsou Boeing, Saab, Sikorsky a další.
jun