"Pokud by tendr pokračoval bez narovnání podmínek, mohly by být výsledky těchto soutěží pro národního dopravce likvidační," uvedl Vokoun. Šéf drah a předseda dozorčí rady Hampl jako náměstek ministra dopravy mají podle Vokouna vládu a ministerstvo dopravy seznámit s materiálem popisujícím historickou zátěž, kterou podle odborů dopravce dlouhodobě trpí. Jde zejména o vlastnictví nádražních budov, jejichž údržba zatěžuje výhradně národního dopravce a jeho dlouhodobě zastaralý vozový park.
S výsledkem jednání mají předsedové dozorčí radu seznámit na příštím zasedání, které by se mělo uskutečnit v průběhu května. Přihlášky do výběrového řízení na dopravce mezi Ostravou a Olomoucí mohou dopravci podávat do 10. července. Zatím si podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka dokumentaci k nabídkovému řízení vyzvedlo deset uchazečů.
Drážním odborářům na tendru vadí především podmínka provozování nových nízkopodlažních vlaků. Podle předsedy OSŽ Jaroslava Pejši je to zbytečný luxus, protože v řadě zastávek na trati nejsou pro nízkopodlažní soupravy vhodná nástupiště, která bude muset Správa železniční dopravní cesty dobudovat.
Snaha o zrovnoprávnění Českých drah proti ostatním účastníkům tendrů je podle Vokouna legitimním prvním krokem. Pokud se dráhy u vlastníka, kterým je stát, nedočkají reakce a nerovné podmínky soutěže budou pokračovat, připadá v úvahu podání rozkladu k antimonopolnímu úřadu.