Zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu, stanovil cestovním kancelářím povinnost mít pojištění proti úpadku. Toto pojištění v předešlých letech nabízelo sdružení pojištění, tzv. Pool. Ke dni 31. 12. 2003 zanikla výjimka Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, na základě které mohl Pool pro pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře vykonávat svou činnost. Z tohoto důvodu musely být k témuž dni vypovězeny všechny pojistné smlouvy.
Od 1.1.2004 tak cestovní kanceláře musí uzavírat pojistné smlouvy s jednotlivými pojišťovnami, které toto pojištění nabízejí. V současné době podle informací na stránkách MMR toto pojištění nabízí 5 pojišťoven (Generali Pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna, Česká pojišťovna, UNIQA pojišťovna a Kooperativa pojišťovna).
Protože všechny cestovní kanceláře musí pojištění nově uzavřít, je třeba při sjednávání zájezdu věnovat existenci pojistné smlouvy zvýšenou pozornost.
Jak tedy může klient zjistit zda cestovní kancelář pojištění má?
Jedná se především o tyto tři možnosti:
-
Webové stránky jednotlivých pojišťoven, kde budou průběžně uveřejňovány cestovní kanceláře, které budou mít uzavřeny pojistné smlouvy.
-
Možnost kontroly přímo v prostorách provozovny CK, kde dotyčná CK může klientovi předložit originál, či ověřenou kopii uzavřené pojistné smlouvy, platné pro rok 2004.
-
Předání dokladu určeného zákazníkovi osvědčujícím zejména informace o uzavřeném pojištění a označení pojišťovny.
Zákazník pojištěné cestovní kanceláře má právo na plnění v případech, kdy cestovní kancelář z důvodu svého úpadku:
-
neposkytne zákazníkovi dopravu z místa pobytu v zahraničí do České republiky, pokud je tato doprava součástí zájezdu,
-
nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu v případě, že se zájezd neuskutečnil, nebo
-
nevrátí zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil pouze zčásti.
Jak probíhá zakoupení zájezdu?
Pokud klient navštíví cestovní kancelář za účelem zakoupení zájezdu, měl by být o něm v prvé řadě dobře a přesně informován.
-
Zájezdem se podle výše zmíněného zákona rozumí kombinace alespoň dvou služeb (doprava, ubytování a jiné služby, které tvoří významnou část zájezdu), je-li nabízena za souhrnnou cenu, trvá-li min. 24 hodin nebo když zahrnuje ubytování přes noc.
-
Naopak zájezdem není kombinace služeb cestovního ruchu sestavená až na základě individuálního požadavku, prodávaná jinému podnikateli za účelem jeho dalšího podnikání nebo jejíž nabídka a prodej nesplňuje znaky živnostenského podnikání.
Za předpokladu, že se klient rozhodne vybraný zájezd zakoupit, musí nejdříve uzavřít cestovní smlouvu. Podstata cestovní smlouvy tkví ve vzájemném závazku cestovní kanceláře a zákazníka. Cestovní kancelář se cestovní smlouvou zavazuje, že poskytne zákazníkovi zájezd a zákazník se zavazuje, že zaplatí smluvenou cenu. Zájezd mohou prodávat jen provozovatelé cestovní kanceláře - nositelé koncese. Na jedné straně tedy vystupuje cestovní kancelář, a to i v případě, že zájezd zprostředkovává cestovní agentura, neboť cestovní smlouva musí být vždy uzavřena jménem cestovní kanceláře, pro kterou je zájezd zprostředkováván. Na straně druhé potom zákazník. Ten může zákazník kdykoliv v době před zahájením zájezdu písemně oznámit cestovní kanceláři, že se zájezdu místo něho zúčastní jiná osoba uvedená v oznámení. Dnem doručení oznámení se tato osoba stává zákazníkem. Oznámení musí obsahovat prohlášení nového zákazníka, že souhlasí s uzavřenou cestovní smlouvou.
Jaké doklady má klient obdržet?
Cestovní kancelář je podle povinna připravit návrh cestovní smlouvy. Cestovní smlouva musí být uzavřena písemně a cestovní kancelář je povinna vydat jedno vyhotovení cestovní smlouvy spolu s dokladem o pojištění vystavený pojišťovnou klientovi.
Cestovní kancelář může cestovní smlouvu změnit
V době od uzavření cestovní smlouvy do realizace zájezdu mohou nastat takové okolnosti, že cestovní kancelář může být nucena z objektivních důvodů měnit nejen cenu, ale i podmínky smlouvy. Klientovi v těchto případech může navrhnout změnu cestovní smlouvy. Pokud se jedna ze stran rozhodne odstoupit od smlouvy, pak se jedná o jednostranný úkon, kterým nastane zrušení cestovní smlouvy a zánik právního vztahu založeného cestovní smlouvou.
Cestovní kancelář je nejpozději 7 dnů před zahájením zájezdu povinna poskytnout zákazníkovi písemně další podrobné informace o všech skutečnostech, které jsou pro zákazníka důležité a které jsou cestovní kanceláři známy, pokud nejsou uvedeny již v cestovní smlouvě nebo v katalogu, jenž byl zákazníkovi předán.