Podle expertů přistupující země do EU ještě před svým vstupem uštědřili svým západním partnerům lekci. Kromě levnější pracovní síly a zboží mohou potenciálním investorům nabídnout i výhodnější daňové prostředí. Například od té doby, kdy Slovensko zavedlo 19-tiprocentní rovnou daň, se německým a rakouským společnostem začaly sbíhat sliny na výhodné zhodnocení svých investicí. Porovnejme si nyní v tabulce níže sazby daně z přidané hodnoty (DPH) jednotlivých stávajících a přistupujících členů Evropské unie.
Tabulka: Sazba DPH v členských zemích EU (v %)
Stát |
Základní sazba |
Snížené sazby |
Belgie |
21 |
0; 6; 12 |
Dánsko |
25 |
0; 5 |
Finsko |
22 |
0; 8; 17 |
Francie |
19,6 |
2,1; 5,5 |
Nizozemsko |
19 |
6 |
Irsko |
21 |
0; 4,3; 13,5 |
Itálie |
20 |
4; 10 |
Lucembursko |
15 |
3; 6; 12 |
Německo |
16 |
7 |
Portugalsko |
19 |
5; 12 |
Rakousko |
20 |
10; 12 |
Řecko |
18 |
4; 8 |
Španělsko |
16 |
4; 7 |
Švédsko |
25 |
6; 12 |
Velká Británie |
17,5 |
0; 5 |
Tabulka: Sazba DPH přistupujících zemí EU (v %)
Stát |
Základní sazba |
Snížené sazby |
Česká republika |
22 od května 19 |
0; 5 |
Estonsko |
18 |
5 |
Kypr |
15 |
0; 5 |
Litva |
18 |
5; 9 |
Lotyšsko |
18 |
9 |
Maďarsko |
25 |
12 |
Malta |
15 |
5 |
Polsko |
22 |
3; 7; 12 |
Slovinsko |
20 |
8; 5 |
Slovensko |
19 |
19 |
Modelový podnik
Studie německých odborníků ze společnosti Ernst&Young a mannheimského Střediska pro evropský hospodářský výzkum (ZEW) porovnala daňové zatížení firem v nových zemích EU z pohledu nadnárodních investorů. Experti vytvořili "modelový podnik", který vyrábí, investuje, vytváří zásoby, půjčuje si peníze atd. Tento modelový podnik pak vkládali do daňového prostředí jednotlivých zemí a počítali, jaké daňové zátěži je vystaven. Srovnání sice není dokonalé, uvádějí sami odborníci. Důkladná analýza nominálních sazeb daně z příjmu fyzických osob však měřenou míru zdanění vystihuje dostatečně. Výsledky měření naleznete v tabulce níže.
Tabulka: Celkové daňové zatížení firem
Stát |
Expertní propočet (k 1.1.2003) |
Po změnách v období 2004 - 2006 |
Malta |
34,7 |
34,7 |
Slovinsko |
33,4 |
33,4 |
Česko |
31,9 |
25,7 |
Polsko |
29,9 |
24,6 |
Slovensko |
27,4 |
23,1 |
Maďarsko |
24,9 |
22,5 |
Estonsko |
24,6 |
20,1 |
Lotyšsko |
23,4 |
19,8 |
Kypr |
16,7 |
16,7 |
Litva |
15,4 |
15,4 |
Odborníci se však bojí odpovědět na otázku, která z nových zemí Evropské unie vytváří pro investory nejpříznivější daňové prostředí. Není možné prostě ukázat na tu zemi, kde jsou nejnižší sazby. "Záleží například na tom, jak funguje celý daňový systém, nakolik je předvídatelný jeho budoucí vývoj," řekl Libor Frýzek, partner pražské pobočky Ernst & Young. Investoři se také zajímají o to, zda je zisk zdaňován tam, kde se vytváří, nebo zda daně odvádí až konečný vlastník. Další neméně důležitou věcí je možnost vědět dopředu, nakolik budou pro daňovou kontrolu přijatelné používané ceny. Tyto všechny parametry se mohou v jednotlivých zemích EU lišit.
Zdroj: Ernst & Young, Středisko pro evropský hospodářský výzkum v Mannheimu (ZEW), EU