„Vzhledem k tomu, že v období zimních měsíců nepatří Česká republika mezi turisticky vyhledávané destinace, lze výsledky z hlediska obsazenosti považovat za optimistické,“ řekl specialista na oblast cestovního ruchu a volnočasových aktivit KPMG Ondřej Špaček. Hoteliéři se ale podle něj budou muset zaměřit na rozšiřování a zvyšování kvality poskytovaných služeb, pokud si chtějí tyto pozitivní trendy udržet.
Ceny ubytování jsou v Česku podle hoteliérů ve srovnání s okolními evropskými zeměmi dlouhodobě nižší. Podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací ČR Václava Stárka je to dáno zejména velkým množstvím ubytovacích kapacit a z něho planoucího konkurenčního boje zaměřeného na cenu. Tento boj bude podle Špačka pokračovat i po zbytek roku. Cenu ale budou podle něj ovlivňovat i vládní opatření v některých evropských zemích (například výše DPH), hoteliéři proto budou muset konkurovat v daleko větší míře neobvyklou nabídkou a rozvinout doprovodné služby.
Nejvyšší obsazenost podle průzkumu panovala v horských oblastech, například v Krkonoších byly hotely obsazeny z 69 procent, zájem byl i o ubytování v lázních. Františkovy Lázně ve sledovaném období dosáhly obsazenosti 54 procent, Mariánské Lázně 51 procent. Průměrná obsazenost celé ČR přitom činila 43,34 procenta. Proti stejnému období vloni vzrostla o dva procentní body.
Nepříznivý vývoj pro české hoteliéry spočívá v pokračování dlouhodobého trendu zkracování délky pobytu hotelových hostů. V letošním prvním čtvrtletí strávili návštěvníci v hotelech v průměru 2,57 dne, což je oproti předminulému roku téměř o půl dne méně, dodal Špaček.