"Letošní březen měl oproti stejnému měsíci předchozího roku nevýhodu jednoho pracovního dne méně. Jedná se o první meziroční pokles průmyslu od listopadu 2009. I tak nejde o špatný výsledek. Při stejném počtu pracovních dní by český průmysl stále rostl," sdělil dnes ČTK analytik Petr Smutný ze společnosti PwC ČR. Podle něj ale už podniky pociťují ochlazování německé ekonomiky a dalších největších obchodních partnerů ČR.
Také analytik Komerční banky Miroslav Frayer březnový meziroční pokles průmyslové produkce přisoudil kalendářním faktorům. "Přestože březnová data potvrdila zhoršující se výhled na vývoj české ekonomiky, předešlé měsíce ukázaly, že katastrofické makroekonomické scénáře z konce loňského roku se nenaplňují. Recese, ve které se česká ekonomika nachází od poloviny loňského roku, je velmi mírná a podle naší prognózy by měla v letošním prvním čtvrtletí skončit," míní.
I když si průmyslová výroba v březnu po očištění od vlivu pracovních dnů udržela kladné tempo, tak podle analytika Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta nelze zakrýt fakt, že dynamika průmyslové výroby v předchozích měsících výrazně zvolnila. "Výsledky za březen tak jen potvrzují celkový obraz stagnujícího domácího hospodářství," uvedl.
Březnový pokles průmyslu je podle analytika ČSOB Petra Dufka docela překvapením. "Ne že by nebyl důvod k o něco horším výsledkům průmyslu s ohledem na slabou zahraniční poptávku, ale přece jen dosud automobilový průmysl dokázal pokles ostatních oborů kompenzovat. Tentokrát nikoliv," upozornil.
Většina průmyslových oborů podle Dufka zažívá útlum poptávky a nepříznivě se vyvíjejí i zakázky. Automobilkám sice stále zakázky rostou, ale zbylá část průmyslu pociťuje slabou poptávku několik měsíců. "Průmysl, který byl doposud hlavním motorem ekonomiky, nyní ztrácí na tempu. To se samozřejmě neobejde ani bez dopadu na HDP, zaměstnanost i mzdy. Přesto si myslím, že průmysl má největší šanci zvládnout aktuální recesi ze všech odvětví nejlépe," dodal.
Nepříliš povzbudivou zprávou je podle Nováka i meziroční pokles hodnoty nových zakázek. Navíc hrozí, že nové zakázky ze zahraničí budu v dalších měsících klesat, což by podle něj odpovídalo zhoršujícím se hospodářským tendencím v západoevropských zemích. "Především vývoj v Německu s sebou v poslední době přináší řadu nejasností a předstihové indikátory z tamního průmyslu ukazují, že německé lokomotivě začíná docházet dech. To pro domácí průmysl nevěstí nic dobrého," dodal.
Výhled pro průmyslovou výrobu podle Frayera optimistický není, jelikož nové registrace aut v eurozóně od začátku roku klesly a nepříznivě se vyvíjejí německé objednávky. "Pro průmyslovou produkci očekáváme za celý letošní rok nepatrný růst o 1,7 procenta po loňských 7,1 procenta," dodal.