"Jednotlivé vozové zásilky mají největší dopad do zaměstnanosti," uvedl Nekola s tím, že redukci pracovních míst vedení Carga naznačovalo už v minulosti. Tento druh dopravy v celkovém portfoliu služeb ČD Cargo tvoří zhruba 45 procent přepravených objemů, zbytek připadá na přepravu ucelenými vlaky, přepravu speciálních zásilek a kombinovanou dopravu. ČD Cargo je v Česku jediným síťovým dopravcem, který se tímto druhem přepravy zabývá, ostatní společnosti působí buď v rámci jednotlivých komodit, nebo jen na konkrétních trasách.
Zrušení nebo omezení jednotlivých zásilek je jednou z variant, kterými se vedení Carga v restrukturalizačním plánu zabývá, potvrdil mluvčí společnosti Jakub Ptačinský. Je to obor, který je dlouhodobě ztrátový, ČD Cargo má jako národní dopravce povinnost tuto přepravu provozovat. Za současné ekonomické situace je nutné provést revizi tohoto druhu dopravy, dodal.
Řešením by podle Nekoly byla změna poplatku za dopravní cestu. Alespoň v případě dlouhodobě ztrátových druhů přepravy by bylo vhodné, kdyby se ceny snížily, jak se to v minulosti stalo na Slovensku, dodal. Neřešení situace podle OSŽ povede ke stávce. Tu by odbory svolaly v průběhu června a nákladní železniční dopravu by zastavila na 24 hodin.
Situaci na ČD Cargo vidí jako kritickou i předseda Svazu odborářů služeb a dopravy SOSaD Jaromír Dušek. "Je tady (na železnici) absolutní absence odbornosti v čele firem," uvedl s tím, že vysoké posty je zvykem obsazovat lidmi podle politického klíče a nikoliv těmi, kteří by železniční dopravě rozuměli.
Cargo vloni skončilo ve ztrátě zhruba 60 milionů korun. Současná míra zadlužení firmy přesahuje 3,2 miliardy korun, což Cargo se současnými výsledky nebude schopno splácet, uvedl Dušek. Loňský rok přitom podle něj není možné chápat jako krizový, poptávka po přepravě zboží se totiž zvyšovala.