"Domníváme se, že výše sankce nebyla zcela v souladu s nastavenými mechanismy v uzavřené smlouvě. V tomto bodu je třeba najít shodu," sdělila ČTK mluvčí ČD Radka Pistoriusová. O sankcích nyní jednají právníci. České dráhy nicméně přiznávají, že některé ukazatele smlouvy nesplnily a že kraj má právo sankce v souladu se smlouvou uplatnit. Podmínky tendru byly velmi přísné a podle smlouvy může pokuta za nedodržení podmínek za celý rok dosáhnout až 25,8 milionu korun.
Jizerskohorská dráha představuje zhruba 35 procent regionální dopravy v Libereckém kraji. Zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce na Jablonec, Tanvald a Harrachov a ze Smržovky do Josefova Dolu. Tendr na zajištění dopravy vypsal Liberecký kraj už v roce 2008, podmínkou byly lepší služby a moderní vlaky. Do soutěže se přihlásilo pět zájemců. Nejvýhodnější nabídku podaly právě České dráhy. Jezdí za 107,90 Kč za kilometr a zakázku získaly na 15 let.
Loni v prosinci měly České dráhy na Jizerskohorskou železnici nasadit 16 moderních nízkopodlažních vlaků Stadler. Nové vlaky stály ČD bezmála 878 milionů korun, z toho 35 procent poskytly evropské fondy. Dodávky od švýcarského výrobce ale nabraly zpoždění. V prosinci jich začala jezdit jen polovina, další přicházely postupně, poslední dva do kraje dorazily až koncem února. Na některých tratích byly podle Seppa i zmatky v jízdních řádech. Vlaky se zpožďovaly a lidé nestíhali navazující spoje. Situaci ještě zkomplikovaly přívaly sněhu a extrémní mrazy, takže v jednu dobu musely České dráhy nahradit vlaky i autobusy.