Deloitte: Ceny povinného ručení klesly od roku 2008 až o třetinu

18.05.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Pojistné nových smluv povinného ručení i havarijního pojištění v posledních letech významně klesá. Průměrné roční pojistné nových smluv povinného ručení osobních automobilů v prvním čtvrtletí 2012 kleslo proti roku 2008 v jednotlivých tarifních skupinách o 21 až 35 procent. Vyplývá to z analýzy společnosti Deloitte, podle níž je tento vývoj dlouhodobě neudržitelný.

 

"Stále se snižující průměrné pojistné nových smluv již nepostačuje na krytí souvisejících škod a nákladů. Pokud pojišťovny na tuto situaci nezareagují a nezvrátí dosavadní trend poklesu sazeb u nových smluv, bude trh jako celek v krátkém horizontu ztrátový v obou odvětvích pojištění motorových vozidel, která dohromady na pojistném představují polovinu trhu neživotního pojištění," uvedl partner oddělení poradenství pro pojišťovnictví Deloitte Jiří Fialka.

U havarijního pojištění jsou ceny nových smluv pro pojišťovny výrazně ztrátové. Deloitte odhaduje tzv. kombinované procento (poměr součtu škod a nákladů k pojistnému) u nových smluv havarijního pojištění okolo 150 procent. První dostupná data za první čtvrtletí 2012 naznačují, že i u povinného ručení je kombinované procento nových smluv nad 100 procenty a jejich ceny tedy již nejsou dostatečné pro krytí škod a nákladů pojišťoven. "Doporučujeme, aby jednotlivé pojišťovny zvážily svoji cenovou politiku," dodal Fialka.

V příštích letech lze prý očekávat konsolidaci na trhu pojištění motorových vozidel. Nedostatečnost současné úrovně pojistného u nových smluv může mít největší dopad na pojišťovny s nižším podílem na trhu. "Tyto pojišťovny potřebují růst a získávat nové klienty a jsou tak nuceny bojovat o podíl na trhu agresivní cenovou strategií. Zároveň mají ve srovnání s většími hráči poměrně větší fixní náklady, menší úspory z rozsahu a jsou vystaveny poměrně větší kolísavosti objemu škod," upozornil ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví Deloitte Karel Veselý. Proto čeká, že některé z těchto pojišťoven budou zvažovat jak změnit své podnikání, případně zda český trh pojištění motorových vozidel neopustí.

Analýza Deloitte zároveň upozorňuje na to, že pojištění některých segmentů motorových vozidel je nyní vysoce ztrátové, a to na úrovni celého trhu. Jako jednoznačně neprofitabilní tarifní skupina se jeví například povinné ručení u tahačů návěsů s kombinovaným procentem okolo 150 procent. "Doporučujeme, aby jednotlivé pojišťovny zvážily zvýšení cen v těchto segmentech až o desítky procent," doplnil Veselý.

Mezi hlavní příčiny poklesu cen povinného ručení patří podle odborníků cenová válka mezi pojišťovnami. Povinné ručení poskytuje 14 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje je podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií. Pojišťovny nabízejí klientům čím dál víc možností připojištění k povinnému ručení, nabízejí též různé slevy. Srovnání jednotlivých produktů pojišťoven je tak obtížné.

tarifní skupina (objem motoru v ccm) pokles (1. čtvrtletí 2012/2008) v procentech do 1000 -21 1001-1350 -25 1351-1850 -27 1851-2500 -32 nad 2500 -35

zdroj: Deloitte

Autor článku

aktualita  

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK