S tím souhlasil viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) pověřený řízením Miloslav Kala, jehož úřad na pochybení a plýtvání státními penězi při dopravní výstavbě opakovaně upozorňuje. "Není potřeba vymýšlet žádný nový manuál," uvedl Kala. Předražování staveb podle něj vyplývá z toho, že se nedodržují nynější pravidla a nejsou respektovány kontrolní závěry NKÚ.
Kala upozornil, že například v případě pražského dálničního okruhu už kontrola NKÚ skončená v roce 2005 vedla k usnesení vlády o nápravě situace, další usnesení, které mělo stav silniční výstavby napravit, vydala vláda v roce 2009. Při zatím poslední prověrce, která skončila letos v lednu, přitom kontroloři NKÚ poukázali na nezákonně utracené miliardy korun navíc a zopakovali, že účinnost dřívějších vládních opatření byla buď nulová, nebo minimální, dodal Kala.
V poslední době se situace mírně obrací k lepšímu, alespoň ve vztahu mezi stavebními firmami a ŘSD, uvedl člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Jiří Rusnok. Ředitelství kvůli krizi podle něj přestává být výhradně pod vlivem stavbařů. Na výstavbu je totiž méně peněz, čímž se snížil počet zakázek, o které musí stavební společnosti více bojovat. Rovnováha se tak poněkud více vychýlila zpět na stranu státu, který si může více vybírat, dodal.