"Česká republika se za posledních 20 let velmi změnila. Jsme na úrovni západoevropských zemí, úroveň železniční dopravy je ale pořád slabá. Nejde jen o kvalitu vlaků, ale také o infrastrukturu a služby," řekl podle listu Jančura.
Vlaky RegioJet začaly jezdit na lukrativní trase mezi Prahou a Ostravou, kde konkurenční České dráhy přestaly dostávat státní dotace. Dál na východ pak RegioJet jezdí do slovenské Žiliny a v plánu má také expanzi na další trhy.
"S jasně žlutými vlaky a personálem, který má úsměv na tváři, se RegioJet stal ve střední Evropě prvním komerčním provozovatelem osobních vlaků, který poskytuje službu intercity z příjmů, které má pouze z prodeje jízdenek," všímá si WSJ.
Jančura začal podnikat v 90. letech, krátce po pádu komunizmu. Jeho Student Agency nejprve prodávala letenky a fungovala jako zprostředkovatel pobytových zájezdů, než začala sama provozovat autobusovou dopravu. Úroveň nabízených služeb byla srovnatelná se službami v letadle. Jančura ale přiznává, že lidé si rychle zvykají na komfort, nelze tedy čekat, že si náskok v autobusové dopravě udrží navěky. Železnice podle něj byla logicky dalším krokem.
"V kontinentální Evropě bude železnice dopravou budoucnosti, protože je rychlá, nejsou na ní dopravní zácpy, jsou s ní spojeny relativně nízké emise a je praktičtější než letecká doprava. Tu limituje dlouhá doba při odbavení, nekonečné bezpečnostní procedury a umístění letišť na periferii měst," vypočítává Jančura hlavní důvody, které podle něj hovoří ve prospěch železnice.
WSJ si také všímá kontrastu mezi vlaky RegioJet a vlaky Českých drah. Zatímco Jančurovy vlaky mají nové kožené sedačky a jsou vybaveny spoustou zásuvek pro laptopy a připojením Wi-Fi, omšelé vlaky Českých drah se od dob komunizmu podle listu moc nezměnily.
Výsledek? RegioJet má během typického dne obsazenost 80 až 90 procent a podle Jančury je často vyprodaný. A to i přesto, že jízdné ve vlacích RegioJetu je o trochu dražší, než jízdné ve vlacích Českých drah. WSJ také zaznamenal, že České dráhy odmítají říci, jakou obsazenost mají na trase z Prahy do Ostravy jejich vlaky Pendolino.
RegioJet ale není jediným komerčním dopravcem, který mění české železnice. Už v prosinci se mají na trati objevit vlaky Leo Express podnikatele Leoše Novotného. "Je zde příležitost. Ve srovnání se západní Evropou zde byla velmi nízká kvalita služeb a my jsme zjistili, že můžeme nakoupit nové vlaky a konkurovat cenou dokonce i státnímu podniku," cituje list Novotného. Ten dal s pomocí fondů soukromého kapitálu dohromady kolem půl miliardy eur (přes 12 miliard Kč), které může použít.
České dráhy zatím boj nevzdávají, i když německé železnice Deutsche Bahn si jako partnera na trase mezi Prahou a Hamburkem vybraly právě RegioJet. Šéf Českých drah Petr Žaluda řekl, že jeho podnik se zbavuje starých vlaků a chystají největší modernizaci od roku 1993.
Chris Jackson z britské publikace Railway Gazette připouští, že příchod konkurence zpravidla donutí státní dopravce ke změnám. Jak se to projeví v českém prostředí, to se podle něho dá těžko předpovídat. Komerční dopravci totiž na trhu působí zatím jen velmi krátce.