Výsledky hospodářství budou letos silně záviset na schopnosti politiků dohodnout se
Hospodářský růst na Slovensku je dnes drahý, ale jeho pokles ještě dražší. Bez výrazného pokroku v oblasti strukturálních změn a finančního sektoru se jen bude nahrazovat jeden typ nerovnováhy jiným, soudí slovenský prognostik Pavol Kárász.
Další zakonzervování základních problémů veřejných financí způsobila loňská váhavá a nedostatečně jemná hospodářská politika, jež způsobila pokles hospodářského růstu. Vnější nerovnováha se omezila za cenu dvojciferného růstu spotřebitelských cen a nezaměstnanosti. Ukázalo se, že v ekonomice typu slovenské je podcenění významu hospodářského růstu při snaze řešit strukturální problémy ekonomiky nebezpečné. Zdá se, že hospodářská politika si startovací pozici do letošního roku ještě ztížila.
Klíčem budou veřejné finance
Slovenské hospodářství dospělo do stadia, kdy se vyčerpala účinnost makroekonomických manévrů, jejichž cílem je hospodářský růst a stabilita. Bez výrazného pokroku v oblasti strukturálních změn a finančního sektoru se bude pouze nahrazovat jeden typ nerovnováhy jiným a stabilita makroekonomického prostředí bude klesat. Za této situace je růst ekonomiky drahý, ale její pokles ještě dražší.
Mezi klíčové problémy hospodářského vývoje na Slovensku budou i letos patřit veřejné finance. Ve fiskální rovině se projevují pnutí z předchozích let daná nevyvážeností mezi potřebami procesů vázaných na veřejné finance a možnostmi ekonomiky vytvářet pro tyto potřeby finanční zdroje. Kvalita služeb a statků poskytovaných systémem veřejné spotřeby tak stále klesá, což ohrožuje růst výkonnosti ekonomiky. Nejvíce to pociťují zdravotnictví, školství a místní samosprávy.
Vliv státního rozpočtu na vývoj ekonomiky bude letos velice kontroverzní. Pozitivní dopad daňového zatížení právnických a fyzických osob do značné míry neguje zvýšení nepřímých daní. Přínos poklesu daňového zatížení by se neměl rozplynout v růstu cen a nedostatečně funkční struktury podnikového a finančního sektoru
Existuje šance na pozitivní zvrat
Dá se předpokládat, že letos se bude dále snižovat schodek zahraničního obchodu; tempo tohoto poklesu však bude nižší než loni. Největší šanci vyvolat pozitivní zvrat hospodářské politiky mají finanční restrukturalizace bank a podniků a funkčnost regionální politiky.
I zde se pokračuje v procesech zahájených loni. Pokud by se však restrukturalizace bank nespojila s ozdravením podnikové sféry, hrozí, že v důsledku dalšího zadlužení by podniky v míře větší než doposud nebyly schopné splácet úvěry a banky by se v krátké době dostaly do podobné situace jako před ozdravením. Finanční restrukturalizace podniků a ozdravení bankovního sektoru se přitom navzájem podmiňují.
Rizika finanční restrukturalizace firem (nedostatečná tvorba důchodů a dopady rostoucí nezaměstnanosti) jsou regionálně výrazně diferencovaná. Jejich vyloučení si proto vyžádá účinnou regionální politiku, jež by měla zmírnit sociální pnutí, vylepšit fungování regionálního tr
hu práce a přihlížet k místním specifikům při restrukturalizaci. Hrozí však i nebezpečí nadměrného prostoru pro uplatňování skupinových zájmů, což by mohlo vést k prostému vytunelování veřejných financí bez náležitých ozdravných efektů v bankovní a podnikové sféře. Je třeba doufat, že se vláda poučila z minulých privatizačních zkušeností.Při formování měnové politiky pro letošní rok sehraje významnou roli úspěšnost hledání nových kvalitativních prvků plnících funkci kotvy. Koncept měnového ovlivňování tzv. čisté inflace nemusí být v důsledku očekávaných změn dostatečně účinný. Na efektivnosti měnové politiky se bude stále výrazněji projevovat využívání konceptu rychlosti oběhu peněžní zásoby a diferencovaného efektu jejích jednotlivých složek na hospodářsk
ý růst a cenovou stabilitu.Růst bude jen mírný
Slovensko může letos počítat při očekávaném hospodářském vývoji (viz tabulku) se stagnací, případně mírným růstem domácí a vzestupem zahraniční poptávky. Dále bude klesat tvorba hrubého fixního kapitálu. Zastaví se pokles míry spotřeby a klesne míra investic. Snižovat se bude dovozní náročnost, kdežto exportní výkonnost poroste.
Letos může Slovensko položit reálné základy nové kvality hospodářského vývoje. Kromě čistě ekonomických opatření se k tomu musí dosáhnout celospolečenské shody při
efektivním rozdělování kompetencí mezi státní správou a územní samosprávou
realizaci systémové reformy veřejných financí
vymezování národohospodářských priorit přesahujících několik volebních období.
Úspěšnost hospodářského vývoje bude v míře větší než doposud záviset i na větší ochotě slovenské politické scény k dohodě a nahrazení alespoň části skupinových zájmů společenskými. Na investice totiž čeká vedle ekonomiky také slovenská politika.
Zdroj: HN z 3. 1. 2000