Facebook je sice dominantní internetovou sociální sítí světa, jejíž popularita strmě roste i v mobilním sektoru, firmě se ale nedaří promítnout to do odpovídajícího zvyšování výnosů v tomto klíčovém segmentu. V tom by mohla výrazně pomoci právě Opera, jejíž nákup by byl podle analytiků rychlejším řešením tohoto problému než budování vlastní softwarové platformy pro mobilní telefony.
Díky svým velmi rozšířeným mobilním technologiím a asi 200 milionům uživatelů služeb Opera Mini a Opera Mobile norská firma rozsáhle spolupracuje s výrobci mobilních telefonů a s jejich operátory. Opera produkuje řadu webových prohlížečů, které fungují na mobilních telefonech, osobních počítačích, tabletech i televizorech. Fungují také na různých operačních systémech, takže jsou dostupné na telefonech iPhone, BlackBerry i přístrojích založených na platformě Android od Googlu.
Pro Facebook by to bylo podle analytiků tak dokonalé spojení, že bude za Operu ochoten zaplatit vysokou přirážku. Podle norské banky DNB se může cena za Operu proti páteční tržní ceně až zdvojnásobit na 1,35 miliardy dolarů (27,4 miliardy Kč). Danske Bank předpovídá v případě nabídky Facebooku cenu jedna až 1,2 miliardy dolarů, uvedla agentura Reuters.
Akcie Opery během dne vyskočily o 26 procent a odpoledne byl jejich kurz kolem 40 norských korun, což znamená růst o 18 procent. To by firmě dávalo celkovou hodnotu 800 milionů dolarů.
Velkou překážou pro plány Facebooku bude jeho velký konkurent Google, který s Operou široce spolupracuje. Google je pro Operu základním vyhledávačem v systému Opera Mini a Opera Mobile v celém světě kromě zemí bývalého Sovětského svazu. Podle analytiků je pravděpodobné, že Google by na případnou nabídku Facebooku odpověděl vlastním návrhem, což by mohlo cenu za Operu výrazně zvýšit.
Vedení Opery se k dohadům vyjádřit odmítlo. Zakladatel firmy Jon S. Von Tetzchner, který má na Opeře 10,9 procenta akcií, řekl, že o žádné nabídce neví a že se nerozhodl, jak by na něco takového reagoval.