Jedním z významných tuzemských producentů točené limonády jsou Sodovkárny Kolín. "V posledních čtyřech letech jsme zaznamenali průměrný roční nárůst poptávky po limonádě v sudech o 20 procent," upozorňuje Pavel Vavruška, obchodní ředitel společnosti.
Točená limonáda je podle něj stále oblíbenějším nápojem k polednímu menu v restauracích, často k ní sahají také cyklisté či in-line bruslaři. Významnou cílovou skupinou výrobců točené limonády jsou také řidiči a část účastníků letních hudebních festivalů.
Řada lidí si nechá do sklenici limonádu natočit z nostalgie po dětství či mládi, kdy byla točená limonáda k dostání prakticky v každé hospodě. Díky změnám na trhu se po roce 1989 čepované limonády z hospod vytratili. "Tak jako jsme byli zvyklí v letech minulých, i nyní se rádi vrátíme do mládí nad točenou malinovkou," poznamenal Vavruška.
I zástupci konkurenčních firem se shodují na tom, že jedničkou na trhu a spouštěčem staronového trendu byla Kofola.
"Růst obliby točených limonád v hospodách je dlouhodobý a nastartoval pravděpodobně točenou Kofolou již v minulém desetiletí," řekl ČTK manažer obchodních značek společnosti Pivovary Lobkowicz Petr Božoň. Pivovarské skupině patřící pivovar Černá Hora vyrábí v současnosti kromě zlatavého moku také deset druhů limonád a vod. "Celkový loňský prodej byl na téměř stejné úrovni předloňska, přičemž ale mírně rostl podíl sudových limonád, zatímco prodeje v lahvích stagnovaly a prodeje v PET klesly," uvedl Božoň.
Pivovar z Blanenska letos provedl několik investic s cílem rozšířit výrobu limonád. "Uvedli jsme do provozu nové zařízení, které umožňuje míchání sirupů přímo v pivovaru," podotkl Božoň.Pivovar tak již nebude muset sirupy nakupovat od externího dodavatele jako doposud. Firma zároveň chystá úpravu receptur tak, aby více vyhovovaly dnešním požadavkům spotřebitelů. Sortiment letos rozšířila o malinovou a zázvorovou limonádu.
"Točená Kofola je fenoménem české gastronomie s 12procentním objemovým podílem na všech prodejích nealkoholických nápojů," řekl ČTK marketingový ředitel Kofoly Jiří Vlasák. Velikost trhu točených limonád odhaduje na 28 milionů litrů, což podle něj představuje zhruba čtvrtinu prodaných nealkoholických nápojů. Podíl Kofoly v segmentu točených limonád prý dosahuje takřka 90 procent, k dostání je ve čtyřech z deseti gastronomických zařízení.
"Za úspěchem Kofoly stála odvaha oživit tradiční servírovací rituál a podpora provozovatelů, kterým dnes točená Kofola přináší mnoho pravidelných zákazníků," řekl Vlasák.
Jak ČTK potvrdil výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý, pivovary v minulosti často kromě piva vyráběly také limonády, zejména sudové. "Teď se k tomu pomalinku vrací, protože je potřeba udržet výrobu a rozmělnit režie mezi více výrobků," podotkl Veselý, který předpokládá, že pivovarů vyrábějící sudové či lahvové limonády bude opět přibývat.