Ahold, který působí i na českém trhu, pokles čistého zisku částečně přičítá i velikonočním svátkům. Ty loni připadly na březen, a byly tedy v prvním čtvrtletí. Letos připadly na duben. Před Velikonocemi mají prodejci většinou výrazně vyšší tržby, což letos nepříznivě ovlivňuje meziroční srovnání.
"To je samozřejmě vždycky obtížné, druhé čtvrtletí ale začalo dobře," poznamenal šéf Aholdu Dick Boer. "Na tomto trhu to bude náročné a složité zůstane také ekonomické prostředí," dodal.
Provozní zisk ve čtvrtletí dosáhl 416 milionů eur (asi 10,7 miliardy Kč) a zaostal za odhady. Analytici v anketě agentury Reuters předpovídali, že zisk dosáhne 445 milionů eur.
Ahold generuje asi 60 procent tržeb ve Spojených státech, kde provozuje obchody Stop & Shop a Giant. Tržby v USA ve čtvrtletí meziročně vzrostly o 2,8 procenta na 7,8 miliardy dolarů (asi 161,4 miliardy Kč). Za růstem jsou ale především nově převzaté obchody a vyšší ceny benzinu, který firma rovněž prodává.
Na svém domácím trhu, tedy v Nizozemsku, se Aholdu příliš nedařilo. I tam zaznamenal pokles marží, což je podle managementu reakce na propagační aktivity a růst mezd. Tržby v obchodech, které jsou v Nizozemsku otevřené alespoň jeden rok, vzrostly pouze o 0,2 procenta. V USA by růst tržeb při stejném srovnání činil dokonce jen 0,1 procenta.
Provozní marže v USA vzrostla na 4,1 procenta, zatímco ve čtvrtém čtvrtletí činila 3,8 procenta. Klesla ale proti stejnému období loni, kdy byla na 4,6 procenta. V Nizozemsku se marže snížila na šest procent z 6,9 procenta ve čtvrtém čtvrtletí.
Relativně příznivý komentář o začátku druhého čtvrtletí je zhruba v souladu s komentářem, který nabídlo vedení belgického řetězce Delhaize. Ten v květnu zaznamenal na rhu stabilizaci. Delhaize, podobně jako Ahold, generuje asi 65 procent tržeb v USA. V prvním čtvrtletí se belgickému řetězci v USA marže snížila na 3,7 procenta z předchozích 5,1 procenta ve čtvrtém čtvrtletí.
Na českém trhu působí společnost Ahold Czech Republic, která v tuzemsku provozuje asi 280 supermarketů a hypermarketů Albert. Na předloňském žebříčku deseti největších tuzemských obchodních řetězců, který sestavila společnost Incoma GfK, připadlo Aholdu druhé místo. První byl řetězec Tesco Stores ČR.