Tuzemská výroba jízdních kol po roce 1989 prudce klesla. Zatímco v roce 1989 činila 684.078 kol, tak o tři roky později z montážních linek sjelo už jen 478.300 bicyklů. Největší krizi obor zažíval v letech 2001 a 2002, kdy kvůli prudkému poklesu odbytu zkrachovalo několik zadlužených výrobců kol. Vlnu bankrotů na podzim 2001 odstartoval rokycanský Favorit, který o několik měsíců později následoval Velamos Sobotín či frenštátský Superior. Například Velamos ještě v roce 1993 vyráběl čtvrt milionu kol ročně.
V několika následujících letech tuzemská výroba jízdních kol klesla na historické minimum, ČSÚ ale údaje s poukazem na jejich důvěrnost nezveřejnil. Podle některých databází bylo například v roce 2002 v Česku vyrobeno pouze 54.000 jízdních kol. Situace se zlepšila až po vstupu ČR do EU, kdy tuzemští výrobci začali být chráněni antidumpingovými cly na dovoz kol z Číny a z Vietnamu. V roce 2007 produkce kol v Česku podle ČSÚ i díky příchodu zahraničních investorů činila 359.647 bicyklů a do roku 2010 se postupně ustálila na 285.340 jízdních kolech.
Podle statistik evropské asociace výrobců jízdních kol Colibi byla tuzemská produkce v roce 2010 vyšší a obnášela 435.000 jízdních kol, což Česku na žebříčku největších producentů v EU vyneslo deváté místo. Asociace výrobců kol Czech Bicycle Industry (CBI) odhaduje, že loni tuzemské závody vyprodukovaly 370.000 až 420.000 kol, na jejichž výrobě se podílela zhruba tisícovka zaměstnanců. Většina tuzemské produkce je určena pro zahraniční trhy, na které míří zhruba 85 až 95 procent bicyklů. Nejvíce kol je exportováno do Německa, Holandska, Rakouska a Francie.
V Česku nyní působí zhruba deset výrobců jízdních kol, z nichž největší podle údajů CBI vyrábějí přibližně 100.000 kol ročně a produkce nejmenších firem čítá zhruba 5000 bicyklů.
Mezi hlavní výrobce patří společnosti Bike Fun International (BFI), BPS Bicycle či 4EVER bikes, které mají závody v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, kde má výroba kol dlouholetou tradici. Na severní Moravu umístila svůj výrobní závod také japonská společnost Shimano, která je největším světovým výrobcem cyklistických komponentů.
Například společnost BFI, která v Kopřivnici na Novojičínsku montuje kola a má nizozemské vlastníky, v účetním roce 2010/2011 zvýšila tržby z 507 milionů Kč na 624 milionů korun. BFI vyrábí kola především na export, nejvýznamnější zákazníky má v Holandsku, Belgii, Německu a Švédsku. Na český trh směřuje čtvrtina produkce, hlavně značky SUPERIOR a STR.
Šumperská firma BPS Bicycle Industrial v roce 2010/2011 zvýšila obrat o 78 milionů na 454 milionů korun a vyrobila 74.000 kol. "Výrazně vzrostl podíl výrobků zařazených do vyšší kategorie," stojí v výroční zprávě BPS Bicycle Industrial, kterou vlastní rakouská firma BTM Bike Trading.
Výroba jízdních kol v zemích EU (rok 2010): Země Výroba jízdních kol (tis. kusů) Itálie 2489 Německo 2224 Nizozemsko 1200 Polsko 998 Portugalsko 850 Francie 845 Bulharsko 533 Rumunsko 500 Česká republika 435 Maďarsko 432 Slovensko 400 Litva 350 Španělsko 300 Rakousko 167 Řecko 145 Belgie 130 Švédsko 120 Dánsko 80 Velká Británie 48 Finsko 15 Slovinsko 5 CELKEM EU 27 12.266
Zdroj: COLIBI