CK: Pojištění proti úpadku by šlo nahradit i bankovní garancí

11.06.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 11. června (ČTK) - Cestovní kanceláře hledají alternativu k povinnému pojištění proti úpadku. Zejména pro větší cestovní kanceláře by prý bylo výhodnější, kdyby místo komerčních pojistek mohly potřebnou částku deponovat v bankách. ČTK to dnes řekl viceprezident Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) Jan Papež. Diskusi nad potřebnou změnou legislativy se ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) nebrání.

Marketingový ředitel největší domácí cestovní kanceláře Exim Tours Stanislav Zíma ČTK řekl, že by firma více možností ochrany proti krachu uvítala. Možné bankovní garance neodmítá ani Čedok. "Principiálně by to šlo, ale zatím neznáme podmínky, v jaké výši by garance měla být," uvedl mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha.

Garance na rozdíl od pojistky by byla pro CK výhodná v tom, že deponovaná suma by kancelářím zůstávala. Na pojištění podle ACK ČR středně velká cestovní kancelář zaplatí ročně zhruba 600.000 korun.

V dohledné době by se mohli setkat zástupci bank, bankovní asociace, cestovních kanceláří a MMR a doladit potřebné detaily, věří Papež. Jde například o otázku, kdo by v takovémto případě objednával asistenční službu, kterou v současnosti v rámci pojistky zařizují pojišťovny.

Podle Jana Matouška, náměstka výkonného ředitele České bankovní asociace, je ale otázek více. Legislativně by se podle něj musela ošetřit povinnost cestovních kanceláří ponechat deponovanou částku na bankovních účtech po celou dobu podnikání. Banky totiž nemohou omezovat svoje klienty v tom, že by jim zakazovaly vybírat dlouhodobé vklady, dodal.

Případná možnost využít bankovní garance by ideálně mohla být součástí novely zákona, na které MMR v současnosti pracuje, řekl ředitel odboru cestovního ruchu Aleš Hozdecký. Novela upravující otázku povinného pojištění cestovních kanceláří by ale měla být hotová už letos na podzim, a zapracování případných garancí se tak patrně již nestihne.

Cílem změny zákona je podle MMR zlepšit ochranu spotřebitele a přesněji stanovit povinnosti CK a pojišťoven. Mediálně známý je v poslední době spor klientů 1. Parkam Holidays s pojišťovnou Generali, která jim po krachu cestovní kanceláře vyplatila jen 58 procent peněz, za které si nakoupili zájezdy.

Bankovní garance by mohly být zajímavé pro čtvrtinu koncesovaných CK (200 až 250 firem), uvedl Papež. Fungují například v Německu, Španělsku a o jejich zavedení se mluví i na Slovensku. Výše depozitu u bank by neměla překročit roční pojistku a výši nynějšího povinného depozitu u pojišťoven. U středně velké CK s ročním obratem 50 milionů korun, by podle Papeže takováto garance mohla dosahovat sumy 1,2 až 1,4 milionu korun. To by prý pro pokrytí výdajů spojených s vypořádáním klientů mělo stačit, dodal.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK