ČTÚ: Pošta se stále nesnaží dodávat zásilky adresátům

11.06.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 11. června (ČTK) - Pošťáci stále v některých případech ukládají zásilky na pobočkách bez toho, aby se je pokusili doručit a mnohdy ani nepředají adresátovi výzvu k jejímu vyzvednutí. ČTÚ, který poštu kontroluje, se přes dílčí zlepšení loni setkal také s porušováním poštovního tajemství a nevhodnou otevírací dobou na pobočkách. Úřad to uvedl v pravidelné hodnotící zprávě na svém webu. Vyjádření pošty ČTK zjišťuje.

Počet oprávněných stížností, které došly na úřad v loňském roce, se zvýšil meziročně o tři čtvrtiny na 216 podání. "České poště se nepodařilo odstranit některé závažné nedostatky při poskytování základních poštovních služeb, a to ani přes uložení pokuty v prokázaných případech pochybení," uvedla zpráva. Pošta loni dostala 20 pokut v celkové výši 169.000 Kč a úřad s ní zahájil dalších 12 řízení.

Zákazníci by rozhodně podle regulátora uvítali delší otevírací dobu zejména v pozdějších odpoledních hodinách. "Novou možností zlepšení v tomto směru by mohlo být zavedení poštovních agentur nebo v menších lokalitách kombinace mobilních obslužných míst a výdejních míst, jež v mnohých případech zajišťují delší časovou dostupnost při vyzvedávání uložených poštovních zásilek. Novým trendem, kterým Česká pošta vychází vstříc svým zákazníkům, je též zřizování pošt v obchodních centrech, které mají otevřeno déle," uvedl ČTÚ ve zprávě.

Stále se opakují nedostatky v informovanosti zákazníků o možnosti využití mobilních obslužných míst a uvádění neaktuálních informací na internetových stránkách České pošty. V souvislosti se změnou zákona o DPH a snížení limitu dovozního cla u dovozů ze zemí mimo EU se na úřad obrátilo velké množství zákazníků, kteří nebyli spokojeni s poskytovanou službou České pošty. Po půl roce se situace stabilizovala.

Se zavedením odpoledního dodávání a s ním spojeným avizováním poštovních zásilek zákazníci nejsou zcela spokojeni. Úřad obdržel několik stížností na poštu kvůli nedoručení zásilek, ačkoli po dohodě s doručovatelem čekal doma. Místo zásilky ale obdržel jen další informaci prostřednictvím SMS nebo E-mailu, že nebyl zastižen a poštovní zásilka je uložená na pobočce.

Mnoho případů nespokojenosti zákazníků je zapříčiněno selháním lidského faktoru, což podle ČTÚ nelze považovat za systémové selhání. Těmi mohou být v praxi například nedostatečné znalosti správných postupů vyplývající z nedostatečného školení personálu, nevhodná organizace práce, nedostatek personálu, selhání vnitřních kontrolních mechanismů České pošty a podobně. Některým nedostatkům nelze zcela předejít, což může vyplývat podle druhu poskytované služby, kde je třeba při dodávání součinnosti třetí osoby.

Česká pošta má do začátku příštího roku monopol na doručování psaní do 50 gramů. Provozuje přes 3300 poboček a zaměstnává přes 33.000 lidí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK