Za nárůstem podílu balkánských či polských dopravců může být tamní levnější pracovní síla a lacinější paliva, domnívá se Karel Feix, generální ředitel Kapsch ČR, která pro stát mýtný systém spravuje. Díky nižší ceně je tak pro přepravu častěji využívají i západoevropské firmy.
Podle mluvčího sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Felixe stojí za poklesem plateb spíše změny ve výši mýtných tarifů pro jednotlivá vozidla. "Země, jako jsou Německo, Česko nebo Slovensko, rychleji obnovují vozový park, dopravci nakupují kamiony s emisní třídou EURO V (nejekologičtější kategorie), a přesouvají se tak do nižších mýtných tarifů," uvedl.
Výše plateb kamionového mýtného se v posledních dvou letech měnila dvakrát, a to vždy na začátku roku. V souhrnu se ceny zvyšovaly vždy o 25 procent. Konkrétní cena záležela na množství emisí, které jednotlivé kategorie vozidel vypouštějí do ovzduší, a počtu náprav. Nejekologičtější kategorie motorů se zvyšování sazeb netýkalo.
Nákladní dopravci v letošním prvním čtvrtletí na mýtném meziročně zaplatili o 9,47 procenta více. Zvýšení mýtného je ale nižší, než se předpokládalo. Z jeho výnosů je financován Státní fond dopravní infrastruktury, kterému podle jeho ředitele Tomáše Čočka budou letos v rozpočtu chybět stovky milionů korun. Zpomalování růstu výběrů na mýtném potvrdily i výsledky za duben a květen, kdy se podle českého mýtného systému výběry zvýšily o 7,36 procenta a 6,18 procenta.
Podíl kamionových dopravců z jednotlivých zemí v procentech: Země (v %) 2007 2008 2009 2010 2011 I.čtvrtletí 2012 ČESKO 61,3 60,3 58,2 58 57,9 56,3 SLOVENSKO 14,9 13,9 12,2 12,2 12,0 12,9 POLSKO 6,0 7,2 8,5 9,0 9,2 10,1 MAĎARSKO 5,8 5,8 6,6 6,3 5,9 5,7 RUMUNSKO 2,2 2,4 3,8 4,0 4,6 4,8 NĚMECKO 3,1 3,1 2,9 2,5 2,2 2,0 BULHARSKO 0,8 1,0 1,3 1,3 1,5 1,6 LITVA 1,0 1,0 0,8 0,9 1,1 1,3 SRBSKO 0,8 0,8 1,0 1,0 1,0 1,0 RAKOUSKO 0,7 0,8 0,7 0,5 0,5 0,5
Zdroj: Mýto.cz