Ministerstvo dopravy s možností převodu tratí na obce původně nepočítalo a v březnu představilo plán, podle kterého se tyto tratě měly raději zrušit, pokud je nepůjde prodat. Možnost převodu železnic na okolní obce nařídila ministerstvu dopravy do materiálu zapracovat vláda. Podle premiéra Petra Nečase se měl úřad postarat rovněž o to, aby případný převod nebyl v rozporu se soutěžním právem Evropské unie.
Pravidla prodeje zbytných tratí navržených ministerstvem dopravy kritizovalo Sdružení železničních společností a stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec (ČSSD). Vadila jim zejména snaha ministerstva prodat tratě za odhadní hodnotu. Podle Chovance byl návrh ministerstva dopravy pouhým zastíracím manévrem, který míří k faktickému zrušení těchto železnic. Reálná je podle něj i možnost, že budoucí vlastníci železnic vytrhají koleje, které zpeněží, a následně zkrachují.
Noví majitelé tratí budou mít podle ministerstva dopravy nárok na státní dotaci pouze tehdy, pokud na tratích zajistí dopravní obslužnost alespoň dvěma páry vlaků denně, případně v odpovídajícím množství spojů za rok. V současné době doprava na těchto tratích zajištěná není a stát (SŽDC) na údržbu těchto tratí doplácí.
Prostředky získané z prodeje tratí půjdou podle ministerstva dopravy do rozpočtu SŽDC. Pokud ale o tyto železnice nebudou mít zájem ani obce, bude zahájeno správní řízení o jejich zrušení, dodal úřad.
Tratě na prodej: Trať kraj Hrušovany nad Jeviškou - Hevlín Jihomoravský Čelákovice - Mochov Středočeský Aš - Aš státní hranice - Selb Karlovarský Královec - Žacléř Královéhradecký Bruntál - Malá Morávka Moravskoslezský Krásný Jez - Loket předměstí Karlovarský Broumov - Otovice zastávka Královéhradecký Čížkovice - Obrnice Ústecký Kralovice u Rakovníka - Mladotice Plzeňský Čejč - Uhřice u Kyjova Jihomoravský Libochovice - Račiněves Ústecký
Zdroj: ministerstvo dopravy