Akcionáři WPP odmítli šéfovi schválit vysoký loňský příjem

13.06.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Dublin/Londýn 13. června (ČTK) - Akcionáři světově největší reklamní skupiny WPP odmítli schválit loňskou výši platů pro členy vedení, včetně generálního ředitele Martina Sorrella. Tomu plat včetně bonusů vzrostl asi o 60 procent na 6,8 milionu liber (téměř 216 milionů Kč). Hlasování sice není závazné, takže se jím firma nemusí řídit, znamená ale trapnou situaci a pro management i dost nepříjemnou zpětnou vazbu.

Firma uvedla, že proti výši platů se vyslovilo 59,5 procenta akcionářů, přestože Sorrell se hájil vysokým přínosem pro firmu. To akcionáři nepopírají, neboť 98 procent jich hlasovalo pro návrh, aby Sorrel zůstal ve funkci. Sorrell se ale vymyká trendu posledních dvou let, kdy si šéfové některých firem kvůli dopadům krize dobrovolně plat snížili.

"Nakonec rozhodne trh. Akcionáři promluvili, výsledek hlasování nás pochopitelně zklamal. Výsledek bereme v úvahu, správní rada to s akcionáři ještě projedná," řekl Sorrell na valné hromadě v Dublinu.

Sorrell firmu v roce 1985 založil a postupně z ní vybudoval hráče světového formátu. Podnik má dnes zhruba 160.000 zaměstnanců a působí v 18 zemích světa včetně České republiky. Management dnes avizoval, že začátek letošního roku se pro firmu vyvíjí dobře a provozní zisk je nad plánovaným výsledkem.

Úspěšnému hospodaření WPP zřejmě Sorrell vděčí za to, že jej nepotkal stejný osud, jako některé jeho kolegy z jiných firem. Odpor akcionářů proti vysokým platům připravil o místo ředitele pojišťovací společnosti Aviva Andrewa Mosse, stejně jako šéfa novinové společnosti Trinity Mirror Slye Baileyho.

Výši platů manažerů už několikrát kritizoval britský ministr obchodu Vince Cable, podle něhož jsou některé platy odtrženy od výkonnosti firmy. Cable dokonce navrhuje posílit hlasovací práva akcionářů, aby mohli o výši platů managementu rozhodovat v hlasování, které bude závazné. Sorrelův plat podrobily kritice i některé expertní skupiny, podle nichž nárůst jeho platu vysoko překračuje nárůst výnos pro ostatní vlastníky.

WPP je britským podnikem, v roce 2008 ale přenesl domicil do Irska, kde má nyní své ústředí. Firma v posledních letech rychle expanduje na mladých trzích a přebírá menší reklamní agentury.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK