Kabinet bude nejdříve ministerstvu schvalovat zahájení příprav pro zadávací řízení. Pokud bude souhlasit i s výslednou podobou projektu, mohlo by se začít stavět na jaře roku 2014.
"PPP projekt D3 je první vlaštovkou v tuzemské dopravní infrastruktuře. Pokud se tento model osvědčí, můžeme ho aplikovat i na další vhodné projekty," uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Investiční náklady na 18,8 kilometru dlouhý úsek dálnice ministerstvo odhaduje na pět miliard korun. Po dobu výstavby, která potrvá do roku 2016, nebude financovaný ze státního rozpočtu. Náklady ponese koncesionář vzešlý z výběrového řízení, kterému bude poté stát výstavbu splácet.
Stát bude podle projektu zhotoviteli za úsek dálnice platit 30 let. Splátky ale budou záviset na kvalitě provozování daného úseku. Kolik stát ročně za provoz silnice zaplatí, to bude zásadním hodnotícím kritériem při výběru vítěze řízení, dodal Dobeš. Podobný způsob financování staveb je v západní Evropě běžný, úředníci ministerstva dopravy se při přípravě tohoto projektu inspirovali například ve Francii, dodal.
Použití privátních peněz na dostavbu páteřního dálničního spojení je podle ministerstva dopravy vhodné hned z několika důvodů. Především umožňuje postavit potřebné komunikace i v době, kdy na to kvůli ekonomické situaci nejsou prostředky ve státním rozpočtu. Zároveň je to příležitost pro stavební společnosti, které se za nynějšího stavebního útlumu potýkají s poklesem zakázek, což se odráží i na zaměstnanosti v odvětví. Pozitivní dopad mají projekty PPP i na výběr firemních daní, což přinese peníze do státního rozpočtu, dodalo ministerstvo dopravy.
Celá dálnice D3 má měřit 170 kilometrů. Zatím je v provozu asi dvacetikilometrový úsek u Tábora a staví se 25kilometrová část mezi Táborem a Veselím na Lužnicí.