Trend úsporných dovolených postihuje drobné podnikatele

21.06.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 21. června (ČTK) - Množství zájezdů all inclusive v posledních letech dynamicky roste a u řady touroperátorů v posledním roce tvoří již většinu prodaných zájezdů. To ale zásadně poškozuje drobné podnikatele, protože turisté mimo hotelové komplexy přestali utrácet, řekl ČTK Jaromír Beránek z analytické společnosti Mag Consulting. Podle něho se lidé snaží šetřit, ale zároveň se nechtějí vzdát komfortu, na který jsou zvyklí.

"Forma zájezdů, kdy má klient všechny ubytovací a gastronomické služby nakoupené předem, je výhodná především pro provozovatele velkých hotelových komplexů," uvedl Beránek. Drobní prodejci a provozovatelé restaurací razantním růstem prodeje zájezdů all inclusive ale přicházejí o značnou část zisku. Tím, že tento trend od příjmů odstřihl celou řadu lidí, kteří na turistickém ruchu participovali, se podle něho zhoršují ekonomické podmínky v celé řadě turisticky významných regionů.

Zatímco v roce 2008 tvořily all inclusive zájezdy 37 procent prodejů jednoho z největších prodejců dovolených v Česku - cestovní agentury Zájezdy.cz, letos je to již 57 procent. Úměrně k tomu podle obchodní manažerky společnosti Kateřiny Komedové klesá zájem o ostatní formy stravování, zejména o dovolené zcela bez stravy.

S poskytováním služeb all inclusive začali před lety Španělé, uvedl obchodní ředitel cestovní kanceláře Exim Tours Stanislav Zíma. Za poslední roky se ale tato forma masově rozšířila i do zemí, které touto cestou původně nešly - například do Bulharska nebo Chorvatska. V dovolenkových letoviscích v Turecku a Egyptě už dnes téměř jiné formy stravování v hotelech nejsou, dodal.

Tuzemští obchodníci a restauratéři se ale zatím o příjmy od turistů obávat nemusejí. Formu dovolených, kdy má zákazník na ruce nějakou cedulku, která ho opravňuje k čerpání služeb, hotely v Česku, a to i včetně lázeňských komplexů podle České centrály cestovního ruchu (CzechTourism) nenabízejí. Objevuje se ale forma prodeje služeb formou balíčku. Hosté si touto formou kromě ubytovacích služeb a stravování předplácí například wellness služby nebo různé zážitky jako například jízdu na koni, doplnil mluvčí CzechTourismu Pavel Klicpera.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK