"Je to letoun v Evropě nově ustanovené kategorie LSA (lehkých sportovních letadel). Před dvěma měsíci jsme jako první firma získali certifikát. Umožňuje nám to dát na trh letoun, který je nejen výkonný, ale i ekonomický, což je velmi důležité pro pilotní výcvik. Počítáme, že tyto letouny najdou uplatnění především v pilotních školách, ale i v aeroklubech. Letadlo totiž umožní snížit přímé provozní náklady na letecký výcvik o 40 až 50 procent," řekl dnes novinářům ředitel společnosti Vladimír Grunt.
Prvních pět letadel zamíří do Slovinska, Německa a Norska. Na výrobní lince ale již stojí další letouny určené na Slovensko, do Belgie, Francie či Německa. CSA pracuje i na první mimoevropské dodávce pro Jižní Afriku. "Usilujeme i o další certifikace, které nám umožní dostat se na zmíněné perspektivní trhy. Máme ambice, aby se letoun stal zajímavým exportním produktem," dodal Grunt s tím, že letos hodlá firma vyrobit kolem 80 a příští rok zhruba 130 až 150 letadel. Jedno přijde zájemce asi na 100.000 eur (2,5 milionu Kč).
PS-28 Cruiser je dvoumístný celokovový dolnoplošník se dvěma sedadly vedle sebe. Výhodou letadla jsou nízké provozní náklady, malá hlučnost a nízké náklady na údržbu. Letoun je dlouhý téměř sedm metrů, má rozpětí křídel necelých devět metrů a je vysoký přes dva metry. Dosahuje maximální rychlosti 220 kilometrů za hodinu, běžná cestovní je o 40 kilometrů za hodinu nižší. Dolet výrobce udává 1100 km, ve vzduchu stroj vydrží šest hodin.
Podle člena představenstva a hlavního konstruktéra nového letadla Jiřího Konečného navazuje společnost na bohatou tradici výroby letadel v regionu, zejména na otrokovickým Moravanem vyráběná celokovová letadla ZLIN, která jsou určená pro výcvik pilotů, přepravu či akrobacii. PS-28 Cruiser prý ve srovnání s 'moravanskými stroji' obstojí. "Eroplán je lehký, dobře se s ním manipuluje. Má velmi dobré letové vlastnosti, je stabilní a dobře ovladatelný. Je to velmi hodné letadlo," popsal Konečný, který sám létá asi 35 let.
Kunovická firma CSA byla ještě začátkem roku 2009 v insolvenčním řízení. Od dubna 2010 je jediným akcionářem společnost SC Sport Aircraft Limited z Britských Panenských ostrovů. Firma spolupracovala i s americkým výrobcem letadel Piper, partnerství bylo ukončeno loni. CSA poté začala budovat vlastní distribuční síť. V roce 2010 hospodařila se ztrátou přes dva miliony korun, tržby za prodej vlastních výrobků a služeb činily téměř 200 milionů Kč. Hospodářské výsledky za loňský rok společnost ještě nezveřejnila.