Změnou právní subjektivity ŘSD Čermáka pověřil ministr dopravy Pavel Dobeš. Transformace by měla umožnit čerpat i jiné zdroje, než do něj plynou ze státního rozpočtu přes Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Státní příspěvky se navíc podle střednědobého výhledu schváleného v loňském roce budou nadále snižovat.
Napřesrok by místo současných 66 miliard korun měl SFDI hospodařit se zhruba o 60 miliardami korun. Nejnižší má být rozpočet v roce 2014, a to 46,6 miliardy Kč. Tento rok, kdy se překrývají dvě programovací období evropských operačních programů, je přitom podle ministerstva dopravy potřeba státních peněz na spolufinancování projektů největší.
"Stávající situace v ŘSD je v současnosti složitá a v mnoha ohledech neutěšená," řekl dnes Čermák. Kvůli úsporám v minulých letech má ředitelství nedostatek odborníků a potřebného technického zázemí. Podfinancovanost je zřetelná například u právního oddělení, kde pro ŘSD v současnosti pracují tři právníci. To je podle Čermáka dramaticky málo.
Firmu podle Čermáka čekají i výrazné personální změny. Je prý potřeba přijmout odborníky, kteří budou schopni koordinovat přípravnou staveb, což se nyní ne vždy daří. ŘSD například vypsalo řadu výběrových řízení na stavby, ačkoli ještě nemělo stavební povolení na velkou část trasy.