Plzeňský kraj staví obchvat Plzně, největší silnici své historie

25.06.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 25. června (ČTK) - Plzeňský kraj začíná se stavbou první etapy západního obchvatu Plzně, největší silniční stavby v regionu za posledních 15 let. Vybral dodavatele, který nyní zpracovává realizační projekt. Druhé důležitější etapě zatím chybějí pozemky i peníze. ČTK to řekl krajský radní Jaroslav Bauer (ČSSD).

"Smlouva s dodavateli už je podepsaná, staveniště bylo předáno. Firmy mají dva až tři měsíce čas na zhotovení realizačního projektu. Start zemních prací bude v září," uvedl Bauer.

"Přípravné práce začnou už v příštím týdnu u křižovatky na Nové Hospodě. Půjde například o průzkumy a odlesňování. Je to pro nás velmi důležitá zakázka, která je jedinou velkou silniční stavbou v kraji," řekl Zdeněk Pilík, jednatel Berger Bohemia, lídra dodavatelského sdružení, jehož členy jsou Metrostav, Eurovia a Strabag.

Cena stavby dotované EU se konkurencí dodavatelů v krizi stlačila z původního rozpočtu 800 milionů na necelých 660 milionů Kč, které zaplatí Plzeňský kraj. "Vyhlásili jsme soutěž už s levnější odhadní cenou než 800 milionů Kč, která vyšla z posudku odborné firmy. Přesto jsme zhruba o 90 milionů korun levnější," uvedl Bauer.

O největší silniční stavbu za 12letou historii Plzeňského kraje byl podle Bauera obrovský zájem; hlásily se všechny velké i střední podniky. První etapa musí být v červnu 2014, což je dle Bauera "nadoraz", protože do konce roku má být v vyúčtována v Bruselu.

Městský okruh Domažlická - Křimická bude dlouhý 2,1 kilometru. Začátek úseku je na okružní křižovatce Domažlická - Folmavská, pokračuje mostem přes Vejprnický potok a na okraji sídliště Skvrňany vyústí v Chebské ulici, v místě budoucí mimoúrovňové křižovatky. Vytvoří přímé spojení Skvrňan s Křimicemi a se silnicí II/605 na Stříbro.

Až druhá etapa na Karlovarskou třídu k hypermarketu Globus bude mít pro řidiče hlavní efekt. Zejména pro ty směřující na největší sídliště Lochotín, jež je spojeno s centrem jen jednou přetíženou hlavní silnicí. Obchvat umožní řidičům z jihu dostat se rychleji na sever na Karlovarsko a Mostecko a obslouží průmyslovou zónu Borská pole.

"Druhá etapa o délce tři kilometry, která vyjde tak na 1,5 miliardy Kč, je v nedohlednu, protože dle dohody s krajem musí město nejprve vykoupit všechny pozemky a zajistit územní rozhodnutí. Pokud mám informace, tak výkupy byly zastavené," uvedl Bauer.

Podle hejtmana Milana Chovance (ČSSD) se zatím radnice nerozhodla, zda preferuje dostavbu okruhu anebo průtah městem, který připravuje státní Ředitelství silnic a dálnic. "Máme jedinou šanci okruh dostavět, pokud budou po roce 2014 nějaké evropské zdroje," dodal.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK