Podle mluvčí Českých drah Radky Pistoriusové se porucha dotkla zatím zhruba dvou desítek spojů, z toho osmi rychlíků. Některé nabraly dlouhá zpoždění až v desítkách minut.
Porucha se stala v 10:36 v kabelové šachtě v Plzni na Jižním Předměstí. "Vinou poruchy na napájecím kabelu se přepálil optický kabel, jímž je trať ovládána. Musel být zastaven provoz, protože nešlo nad tratí dohlížet z dálkového pracoviště řízení provozu," uvedl Halla. Ve 13:00 se podařilo nouzově bezpečně obnovit provoz, když se dočasně vrátila necelá desítka výpravčích. Trať je totiž jinak řízena automaticky z centrálního pracoviště z Plzně. Nyní se provoz řídí jako za starých časů - výpravčí si předávají vlaky ze stanice do stanice.
Kvůli výpadku kabelu nefungují ani návěstidla nebo železniční přejezdy. Vlaky proto musejí před přejezdy houkat a projíždět maximálně desetikilometrovou rychlostí.
Správci dopravní cesty pracují na odstranění závady a na propojení kabelu. Podle Hally se předpokládá, že provoz by měl být plně obnoven do 18:00. "To je Achillova pata dálkového řízení všude na světě. Je to v podstatě bezchybný a spolehlivý systém, automatizovaný pomocí počítačů, vylučuje to chybu lidského faktoru. Pokud dojde k nějaké takové závadě, jsou nastavené různé postupy a předpisy," uvedl Halla. Podle něj se také zjišťuje, co nebo kdo přesně poruchu zapříčinil.