Vláda projedná opravenou podobu pilotního PPP projektu stavby D3

25.06.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 25. června (ČTK) - Ministerstvo dopravy představí vládě na jejím úterním zasedání upravenou podobu prvního dálničního projektu, který má být financován ze soukromých peněz (PPP projekt). Jde o stavbu silnice mezi obcemi Borek a Bošilec na dálnici D3, která má spojovat Prahu s Rakouskem. Financování staveb ze soukromých zdrojů má umožnit pokračovat ve výstavbě i v době, kdy na ní stát nemá peníze.

První návrh ministerstva dopravy vrátila vláda k dopracování minulý týden. Podle předsedy vlády Petra Nečase není možné PPP považovat za jednoduchý recept jak urychlit výstavbu komunikací, která se po úsporných opatřeních omezila výhradně na silnice spolufinancované z evropských fondů. Nastavení kritérií prvního PPP projektu, na základě kterého chce ministerstvo dopravy vypsat soutěže na následující stavby financované ze soukromých peněz, je potřeba udělat důkladně, dodal.

Význam stavby zhruba 18,8 kilometru dlouhého dálničního úseku nepřeceňuje šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák. Tento projekt má pouze ověřit funkceschopnost v České republice a není to nic, co by zemi zásadním způsobem vytrhlo trn z paty, uvedl minulý týden Čermák. Podobně skepticky se staví k možnosti rozložení plateb v rámci takzvaného odloženého financování. Odklad při placení je podle něj spíš způsob, jak vyřešit problémy z minula, kdy byly uzavřeny smlouvy na stavby, na které stát nemá peníze. Za systémové řešení ale prý není možné odložené platby považovat.

Podle ministerstva dopravy je naopak použití privátních peněz na dostavbu páteřního dálničního spojení vhodné hned z několika důvodů. Především umožňuje postavit potřebné komunikace i v době, kdy na to kvůli ekonomické situaci nejsou prostředky ve státním rozpočtu. Zároveň je to příležitost pro stavební společnosti, které se za nynějšího stavebního útlumu potýkají s poklesem zakázek, což se odráží i na zaměstnanosti v odvětví. Pozitivní dopad mají projekty PPP i na výběr firemních daní, což přinese peníze do státního rozpočtu, dodalo ministerstvo dopravy.

Celá dálnice D3 má měřit 170 kilometrů. Zatím je v provozu asi dvacetikilometrový úsek u Tábora a staví se 25kilometrová část mezi Táborem a Veselím na Lužnicí. Úsek mezi Bošilcem a Borkem by měl stát zhruba pět miliard korun. Stavbu by měl financovat soukromý investor, kterému by ji zpětně proplatil stát. Zhotoviteli by po uvedení komunikace do provozu platil 30 let.

cfr mol

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK