"Předpokládáme, že odevzdání nabídek bude do konce měsíce září a pokud vše půjde hladce, tak bychom rádi se zhotoviteli uzavřeli smlouvy do listopadu," uvedl Kolář. Správa podle něj s výjimkou ceny nebude přihlížet k žádným dalším faktům, čímž se podle Koláře zvýší transparentnost tohoto výběru. V minulosti SŽDC například zohledňovalo záruky poskytované stavitelem, dobu výluk, kterou si stavba vyžádá, a ekologická kritéria. Toto vše by u výše uvedených zakázek mělo být odbouráno.
Zakázky na rekonstrukci uzlů podle Koláře zvýší bezpečnost při průjezdu stanicemi a zároveň i rychlost, kterou stanicemi mohou vlaky projíždět. V břeclavském uzlu se například traťová rychlost bude zvyšovat ze současných 30 až 40 kilometrů v hodině na 120kilometrovou rychlost. Stanicí přitom projíždí čtvrtina veškeré nákladní dopravy v ČR, dodal.
Zvyšování rychlosti na železnici, a tím pádem i zvyšování propustnosti tuzemské železnice, je podle Koláře otázka, kterou se bude SŽDC zabývat i v širším kontextu. Současná maximální 160kilometrová rychlost by se na vybraných úsecích železnice mohla zvýšit na 180 kilometrů v hodině, v několika úsecích by mohla dosáhnout i ke 200 km/h. Zvýšení rychlosti ale nepůjde na úkor bezpečnosti železniční dopravy, ujistil Kolář.
Parametry zakázek, které SŽDC plánuje vypsat, začátkem dubna schválila vláda. Její souhlas musí před samotným vypsáním výběrového řízení mít zakázky s odhadovanou hodnotou nad 500 milionů korun bez DPH. Pro financování veřejných zakázek úřad počítá s využitím evropského operačního programu Doprava.