MD vypracuje plán na zpoplatnění silnic první třídy

04.07.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ministerstvo dopravy vypracuje plán na zpoplatnění silnic první kategorie pro kamiony. Dopravci by si podle návrhu ministerstva od roku 2016 museli pro jízdu na "jedničkách" kupovat papírové kupony. Hotový návrh budoucí podoby zpoplatnění by měl úřad vládě předložit do letošního podzimu. ČTK to řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

 

Návrh dnes ministerstvo představilo vládě v reakci na výtku Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), že se mu při výběru poskytovatele mýtného systému nepodařilo zavést platby na původně předpokládané délce téměř 3000 kilometrů silnic a dálnic v Česku. Plán na zpoplatnění všech silnic první třídy kritizují autodopravci.

"Zatím jde jen o návrh, o kterém se ještě bude diskutovat," řekl Neusar. Jestli budou nakonec zbylé komunikace první třídy zpoplatněné touto nebo jinou formou zatím není rozhodnuté.

Podle NKÚ se ministerstvu dopravy podařilo ke konci loňského září zpoplatnit pro kamiony 1361 kilometrů komunikací, tedy pouze 52,7 procenta z původně předpokládané délky. Úřad upozornil na nedostatky zejména u silnic první třídy, kde zbývá zavést mýtné na více než tisíci kilometrech.

Rozšíření mýtného na další úseky silnic odmítá sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Podle jeho mluvčího Martina Felixe je to jen další způsob, jak kamionové dopravce zatížit dalším poplatkem. Vinětu na tento druh silnic si totiž budou muset koupit všichni, odpadne tím případný regulační efekt, který si ministerstvo od rozšiřování výkonového mýtného slibovalo. Dopravci, kteří nechtějí na dálnicích monitorovaných mýtnými branami platit za ujeté kilometry, tak podle Felixe budou na silnice nižších tříd sjíždět nadále.

Mluvčí Česmadu uvedl, že provozovatelé nákladních vozů nyní platí zhruba desetinásobek částky, kterou státu odváděli před zavedením elektronického mýtného. Další zdroje pro stavbu a údržbu silnic by se proto měly hledat jinde než u nich, dodal.

NKÚ na výběru poskytovatele mýtného systému kritizoval také podle něj diskriminační podmínku, aby se používala jednoduchá palubní jednotka. Tento parametr totiž z tendru vyřadil všechny společnosti, které státu pro výběr mýtného nabízely satelitní technologii, protože ta vyžaduje dražší přijímací zařízení v kabinách nákladních vozů. V tomto ohledu se ministerstvo hájí, že parametry k zadávací dokumentaci schválila vláda už v červnu 2005. Poukázalo také na to, že žádný z případných uchazečů podmínku jednoduché palubní jednotky nenapadl například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Ministerstvo dopravy chystá také strategii fungování elektronického mýtného systému po roce 2016, kdy končí smlouva nynějšímu dodavateli, společnosti Kapsch ČR. Podle úřadu je potřeba neprodleně začít s přípravou potřebných zákonů a dalších opatření, aby mohlo být vypsáno výběrové řízení na nového provozovatele systému.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007. V systému je zaregistrováno na 591.000 aktivních uživatelů (držitelů palubních jednotek). Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila také na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny, vloni přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Loni výnosy z mýtného činily rekordních 8,13 miliardy korun.

Autor článku

aktualita  

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK