Připravovaná změna zákona by měla výrobcům umožnit srovnávací reklamu, což povede k vyostření konkurenčního boje. Za propagaci svých výrobků a služeb v tradičních reklamních médiích vydaly v loňském roce společnosti působící v České republice zhruba 13 m
iliard korun. Našemu listu tento předběžný údaj potvrdil Michael Richter ze společnosti IP Praha, která mediální trh monitoruje.V průběhu roku se zdálo, že v důsledku hospodářské recese a firemního snižování nákladů překonají výdaje na reklamu jen nepatrně 12,3 miliardy z roku 1998. V závěru roku však nastoupily do ostrého boje pojišťovny o trh povinného ručení, v jehož rámci utratilo 12 pojišťoven zhruba 600 až 750 miliónů korun.
Druhým rokem po sobě se podle odborníků na čele žebříčku médií, které získaly největší část výdajů na reklamu, udržely televize těsně následované tiskem. Do těchto médií dlouhodobě směřuje zhruba 80 procent veškerých reklamních výdajů. Přesto se v loňském roce zvýšil zájem o reklamu v rádiích, která v období slabší poptávky spotřebitelů umožňuje výrobcům pružnější propagaci rychloobrátkového zboží a poskytování informací o různých slevách.
Z pohledu objemu výdajů na reklamu neočekává pro letošní rok ředitel Asociace reklamních agentur (ARA) Jiří Mikeš žádný dramatický růst. "Budeme rádi, když to bude kopírovat inflaci," řekl. Jisté oživení, jak uvedl, může přinést privatizace Komerční banky a České spořitelny, které podle něj budou chtít změnu vlastníka náležitě prezentovat.
Podle Richtera bude v letošním roce pro reklamní trh důležité, jak se budou vyvíjet spory kolem komerčních televizí a přístup inzerentů k elektronickým médiím, především internetu. "Podmínky pro to, aby se internet více prosadil jako reklamní médium, jsou v České republice dobře nastavené. Díky telekomunikačn
ím cenovým válkám roste počet jeho uživatelů, což dává inzerentům prostor pro zvýšení investic.Mikeš předpovídá, že internetu coby reklamnímu médiu a prodejnímu kanálu roste ve světě ostrá konkurence v podobě digitálních interaktivních televizí. "Rozšiřují se v řadě západních zemí, můžete jejich prostřednictvím procházet obchodní domy a nakupovat a pro uživatele je to příjemnější než internet," soudí ředitel ARA.
Významnou změnu pro zadavatele reklamy i spotřebitele přinese podle odborníků připravovaná novela zákona, která má stejně jako v zemích Evropské unie umožnit i v ČR srovnávací reklamu. Výrobci pak budou moci za určitých podmínek konkrétně propagovat, že jejich výrobek je lepší než výrobek konkurenčních společností.
"Srovnávací reklama je zapracov
aná v novele zákona o regulaci reklamy, kterou připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Do parlamentu by se měla dostat v červnu," řekl ředitel ARA Jiří Mikeš.Srovnávací reklama však firmám neumožní, aby bez důkazů propagovaly své zboží oproti konkurenci. "Srovnávat se bude moci pouze to, co je skutečně srovnatelné, takže by například nebylo možné srovnávat mercedes a trabanta," řekl výkonný ředitel Rady pro reklamu Juraj Podkonický. Stanovení jasných pravidel má podle něj vyloučit možnost, že by si v
ýrobce postavil svou reklamu na tom, že oproti konkurenci je lepší například v jednom z dvaceti porovnávaných parametrů.V některých zemích EU je již srovnávací reklama možná, v celé unii by to mělo fungovat od letošního dubna. "Na rozdíl od EU by to v České republice mělo fungovat na lepším principu průkaznosti tvrzení, takže zadavatel reklamy bude muset doložit pravdivost svých tvrzení," řekl. Podle Mikeše povede srovnávání k vyostření konkurenčního boje, jehož nástrojem reklama je. "Rozhodně však taková
reklama nebude moci být zákeřná, lstivá a jedině tak přinese spotřebitelům více zajímavých informací a inzerentům více možností," dodal Mikeš. Podle odborníků však srovnávací reklama může vést k častějším soudním sporům, k čemuž v zemích EU dochází.Podko
nický soudí, že kolem této záležitosti budou probíhat ještě rozsáhlé diskuse a je otázkou "v jaké podobě novela zákona o regulaci reklamy z Parlamentu vyjde".Zdroj: HN z 5. 1. 2000