"Podle mého názoru je velmi pravděpodobné, že se dostaneme trochu před ně (před Airbus). A to buď už letos, anebo příští rok," řekl McNerney. Až se tak stane, Boeing podle něj bude na první pozici, co se počtu prodaných letadel týče, několik let. Airbus vidí budoucnost jinak, připouští ale, že Boeingu může pomoci jeho modernizovaná verze letadla 737 Max.
Dosavadní souboj odvěkých rivalů byl přitom vyrovnaný. Zatímco v některých letech byl na první příčce Airbus, v jiných letech zase patřilo prvenství Boeingu. V posledních zhruba deseti letech byl na špici převážně Airbus.
Před rokem získal Airbus zakázky na 1419 letadel, zatímco Boeing pouze na 805. Katalogová cena objednaných letadel Airbus se pohybuje kolem 90 miliard liber (asi 2,9 bilionu Kč), aerolinky ale většinou dostávají velké množstevní slevy.
Na loňském aerosalonu, který se konal u Paříže, Airbus zabodoval se svým novým letounem A320neo. Ten je modernizovanou verzí letadla A320, které patří mezi dopravními letadly na kratší tratě k nejoblíbenějším. Boeing proti tomuto stroji postavil model 737 Max, který je modernizací úspěšného modelu 737.
Experti tvrdí, že Boeing má šanci na úspěch a díky letadlu 737 Max se na první příčku ve výrobě dopravních letadel může vrátit. Airbus totiž už dříve připustil, že nestačí nový model A320neo vyrábět, což řadu zájemců od koupě odrazuje. Naopak ve prospěch nových boeingů hovoří to, že letadla 737 Max mají úspornější motor a větší dolet. V době drahých pohonných hmot je to přesně to, co zákazníci hledají.
"Toto odvětví je dlouhodobé. Za posledních deset let jsme našeho rivala předstihli v prodeji i počtu dodaných letadel devětkrát. I když si letos povedou dobře, skóre 10:1 by pro nás pořád bylo příznivé," řekl britskému listu The Observer provozní ředitel Airbusu John Leahy. Airbus měl loni na trhu dopravních letadel podíl 64 procent, Leahy ale řekl, že bude spokojen i s podílem 50 procent.
Letošní přehlídku letecké techniky opět nepříznivě poznamenají dopady dluhové krize v eurozóně. Evropa je pro letadla klíčovým trhem, výrobci se tudíž musejí poohlížet po zakázkách i jinde, hlavně na mladých trzích, což je například Čína, Indie, Brazílie nebo Mexiko.
Výrobci letadel na letošním aerosalonu zřejmě prodají méně letounů než loni. Na vině ale nebude jen horší stav ekonomiky, ale především to, že jak Airbus, tak Boeing získaly mnoho zakázek už v minulých letech. Obě firmy tak mají objednávky na více než 8300 letadel, za rok jich ale vyrobí sotva 1000.