Spotřeba benzinu každoročně klesá od roku 2005. Loni se spotřebovalo zhruba 1,8 milionu tun benzinu, letos to bude zřejmě o desetinu méně. "Nepředpokládám, že by v druhém pololetí přišlo výrazné oživení spotřeby pohonných hmot," uvedl Loula.
Ceny benzinu Natural 95 se na jaře mimo jiné kvůli drahé ropě vyšplhaly rekordně vysoko, v některých krajích se litr prodával za více než 38 korun. Rekordní ceny benzinu přinutily řidiče omezit jízdy autem. Podle Louly lidé šetří na pohonných hmotách také kvůli růstu cen potravin, léků a služeb.
Pokles spotřeby benzinu souvisí podle Louly také s tím, že řada podniků přechází u firemních vozů z benzinových na úspornější dieselové motory. Částečný vliv má také větší popularita vozů na stlačený zemní plyn (CNG) a větší využití vysokoobsahových biopaliv jako E85, která jsou osvobozena od spotřební daně. V rámci celkové spotřeby jsou ale tato paliva stále jen okrajová.
Snížení spotřeby nafty je spojeno s nepříznivým vývojem české ekonomiky, která v prvním čtvrtletí mírně klesla. S tím souvisel i pokles stavebnictví a nákladní přepravy, tedy odvětví s tradičně vysokou spotřebou nafty.
Kvůli vyšší spotřební dani, která zdražuje naftu, mnozí tranzitní dopravci také již několik let tankují za hranicemi ČR. Pumpaři proto dlouhodobě apelují na vládu, aby přistoupila ke snížení daně. Vydělal by na tom podle nich díky vyšší spotřebě nafty stát i čerpací stanice. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ale snížení spotřební daně odmítá.