Registrace vozidel mají problémy od minulého týdne, kdy ministerstvo dopravy spustilo nový počítačový systém centrálního registru. Na úřadech se od té doby tvoří dlouhé fronty.
"U zákazníků je trochu znát, že si nejsou jisti, zdali budou moci vozidlo bez problémů zaregistrovat a dostat regulérní registrační značky. Proto mnozí s koupí vozu nepospíchají. Ti, kteří chtěli mít jistotu, svůj nový vůz si pořídili a zaregistrovali již v červnu," uvedl Pěkný.
Dovozci podle Pěkného po převodu registru z ministerstva vnitra na ministerstvo dopravy přišli o možnost sledovat, jak se průběžně vyvíjí trh s automobily. "Dříve byla k dispozici data na týdenní bázi a bylo možné přesně sledovat, jak si která značka stojí. Pro průběžné i strategické plánování to byla velmi důležitá data. Nyní údaj o počtu registrací není k dispozici, a nelze proto transparentně posuzovat například efektivitu marketingových kampaní," dodal.
Otázkou podle Pěkného zůstává dostupnost dat po uzavření července, kdy je velmi pravděpodobné, že údaje z trhu nebudou k dispozici vůbec. "To by nás vrhlo nazpět o nějakých deset až 15 let. Evropské centrále bude jistě informace o tom, že údaje nejsou k dispozici připadat jako hloupá výmluva a nepřispěje k dobré pověsti jak naší společnosti, tak ČR," podotkl.
Automobilky se obávají i toho, v jaké podobě nakonec budou data o registracích dostávat a zda budou navazovat na dosavadní údaje. Dosud statistiky pravidelně zveřejňovaly na stránkách svazu dovozců a zároveň byly údaje podkladem pro evropské statistiky ACEA.