Podle Drážního úřadu ministerstvo nesplnilo zákonnou podmínku, podle které musí být zvyšování poplatku za použití železnice dopravcům oznámeno s alespoň ročním předstihem. Návrh na změnu poplatku totiž ministr Pavel Dobeš (LIDEM) oznámil teprve vloni v říjnu.
"Nerozporujeme názor Drážního úřadu, že změna výše poplatku byla ohlášena pozdě," řekl Novák. Ministerstvo vytýká úřadu procesní pochybení, když své rozhodnutí neodeslal všem tuzemským dopravcům, kterých se může týkat. Z pohledu ministerstva navíc úřad nedostatečně vysvětlil snížení poplatku za jízdu dieselových lokomotiv na elektrifikovaných tratích. Resort dopravy přitom požadoval naopak zdražení jízd dieselových strojů tam, kde by mohly jezdit elektrické lokomotivy. Nákladní dopravce chtělo ministerstvo tímto návrhem motivovat k ekologicky šetrnějšímu provozu.
Dopravců, kterým bude muset Drážní úřad rozhodnutí odeslat, je 75, uvedl ředitel úřadu Pavel Kodym. Požadavkem ministerstva se podle něj záležitost administrativně komplikuje. Kodym předpokládá, že se většina dopravců k rozhodnutí vyjádří, a zapracování jejich připomínek potrvá minimálně dva měsíce.
Dobeš zvýšení poplatku za využívání železnice navrhl v době, kdy ministerstvo financí avizovalo, že ze státního rozpočtu krajům neproplatí plných 2,6 miliardy korun, které jim na regionální vlakové spoje slibovalo memorandum podepsané s úřednickou vládou Jana Fischera. Zhruba 300milionový výpadek měly svými penězi smazat České dráhy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a formou zvýšení poplatku za použití kolejí i kraje. Peníze pro letošní rok ale podle Nováka nakonec ministerstvo financí poslalo v plné výši. Ročně kraje za objednávku vlaků zaplatí zhruba osm miliard korun.