Registr kradených aut skutečně nefunguje, potvrdil vedoucí odboru dopravněsprávních agend pražského magistrátu Josef Mihalík. Padělané průkazy ke kradeným autům jsou přitom podle něj v současnosti velice dokonalé, a v mnohých případech je tak úředníci nemají šanci odhalit.
"Ve starém systému nám automaticky vyskakovala vozidla v pátrání," uvedl Bakajsa. To ale nový systém neumí, dodal. Původní systém spadal pod ministerstvo vnitra, ministerstvo dopravy data spravuje od července. Podle Bakajsy úředníci nemají v novém registru šanci zkontrolovat legálnost původu zejména starších vozidel, lepší je prý situace u nových aut.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka takto zásadní rozdíl mezi původním a novým registrem není. I v novém registru existuje napojení na seznam vozidel, po kterých pátrá policie, a toto spojení podle ministerstva obecně funguje. Nefunkční podle Nováka může být ve výjimečných případech, které by ale úředníkům měla pomoci vyřešit příručka rozeslaná ministerstvem na jednotlivá pracoviště registru.
"Bohužel to ale nefunguje tak, jak to fungovat má," reagoval Bakajsa. Tyto bezpečnostní pomůcky podle něj fungují maximálně na 50 až 60 procent. Návod na odhalování odcizených vozidel, který úředníkům poskytlo ministerstvo dopravy, se podle Bakajsy zařadil mezi řadu jiných rad, které teoreticky fungují, ale v praxi selhávají.
Dopravněsprávní odbor pražského magistrátu o problémech s kontrolou původu přihlašovaných aut ví podle Mihalíka už dlouho, nechtěl ale zveřejněním těchto informací poskytovat návod lidem, kteří se legalizací kradených aut živí. Podle Bakajsy ale není namístě si nalhávat, že by tito lidé už dávno o potížích registru nevěděli.
Nový centrální registr vozidel měl být podle ministerstva dopravy přehlednější, má umožnit například registraci značek na přání nebo převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele. Měl by být napojený na základní registry, policii a evidenci kradených aut v zahraničí. Podle úředníků ale v reálu není napojený ani na centrální registr obyvatel.
Systém měl po spuštění na počátku minulého týdne výpadky, úředníci si také stěžují, že je pomalý a nestabilní. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS - Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o případné sankce za nefunkčnost systému.