Iva Hrazdílková z Kanceláře veřejného ochránce práv dnes oznámila, že náhradu za nemajetkovou újmu mohou lidé po ministerstvu dopravy žádat i bez přesného vyčíslení. Je pak na orgánu státní správy, aby tvrzení o nemajetkové újmě vyvrátil. "Nemajetkovou újmou je myšlen zejména zásah do osobnostní integrity, například způsobení potíží, stres, dlouhodobá nejistota a podobně," dodala. Lidé také mohou žádat o náhradu škody, například o ušlou mzdu, částku ale musí přesně doložit.
O odškodnění zatím ministerstvo dopravy písemně požádalo 25 lidí, požadují celkem 737.000 korun. Podle mluvčího resortu Martina Nováka ale jen čtyři žádosti splnily předepsané náležitosti. Ostatní žadatelé například nedoložili škodu, nebo ji nevyčíslili. Odškodnění obcí za nefunkční registr je podle náměstka ministra dopravy Ivo Tomana "k diskusi".
Obcím se náklady na provoz registru vozidel zvyšují třeba tím, že úředníci pracují přesčas. Například dnešní mimořádný otevírací den na pobočkách registru v některých městech využily stovky lidí, na které se v týdnu nedostalo. Pátek je přitom většinou zavírací den.
Problémy systému, který měl po spuštění výpadky a dosud podle úředníků pracuje jen pomalu a je nestabilní, nicméně i dnes přetrvávaly, zjistila ČTK na jednotlivých pracovištích registru. Podle některých úředníků navíc nový registr nedokáže odhalit kradená auta, protože není spolehlivě propojený s jejich databází. Ministerstvo připustilo, že nefunkční může být systém v tomto ohledu ve výjimečných případech, obecně prý ale napojení na seznam vozidel, po kterých pátrá policie, funguje. Kvůli dosavadním problémům se dnes ministerstvo dohodlo se Svazem měst a obcí, že se budou každý den o situaci s registrem vzájemně informovat.
Zástupci ČSSD dnes vedle kritiky nevypsání výběrového řízení také vyzvali ministra dopravy Pavla Dobeše, aby uvedl, zda byl systém testován ve zkušebním provozu. Pokud nový registr zkoušen nebyl, měl by z toho Dobeš podle ČSSD vyvodit důsledky. Náměstek Toman uvedl, že dodavatel měl v rámci zakázky provést testování se cvičnými daty. Pokud by se podle něj nový systém zkoušel s reálnými daty, museli by úředníci zadávat data dvakrát - do starého i nového registru.
Nový centrální registr vozidel měl být podle ministerstva dopravy přehlednější, má umožnit například registraci značek na přání nebo převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele. Měl by být napojený na základní registry, policii a evidenci kradených aut v zahraničí. Podle úředníků ale v reálu není napojený ani na centrální registr obyvatel. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, firma ATS-Telcom Praha zakázku získala od ministerstva dopravy bez výběrového řízení. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o případné sankce za nefunkčnost systému.