K současnému jednokolejnému úseku trati by podle ministerstva měla být připojena druhá kolej. Tím by se výrazně zvýšila kapacita tohoto spojení, které v současnosti neposkytuje adekvátní úroveň služeb na spojnici hlavního města a jižních Čech. Úsek mezi Horusicemi a Veselí nad Lužnicí podle úřadu dlouhodobě trpí nedostatečnou údržbou, která si na několika úsecích vyžádala snížení maximální rychlosti. Zastaralé a nevyhovující je prý i zabezpečovací zařízení včetně zabezpečení přejezdů.
Modernizovaná trať umožní průjezd vlaků až 140kilometrovou rychlostí. Vozidla s výklopnou skříní budou podle materiálu ministerstva dopravy daným úsekem projíždět rychlostí 160 kilometrů v hodině. Délka modernizovaného úseku je necelých pět kilometrů. Součástí zakázky je kromě dalšího i stavba osmi nových železničních a pěti silničních mostů.
Modernizace trati je součástí plánovaného zmodernizování IV. tranzitního železničního koridoru spojujícího Prahu s Německem a v jižním směru přes Budějovice a Tábor s Rakouskem. Stavba by podle ministerstva dopravy měla být spolufinancovaná z evropského Operačního programu doprava.