Problémy ráno byly ve všech velkých městech. Před polednem už systém fungoval, byť někde s potížemi. Na klidný průběh registrací na řadě míst dohlíželi policisté.
Dnešní výpadek systému prověří nezávislý audit ministerstva vnitra. Pokud se ukáže, že za něj mohou nedostatky registru, je ministr dopravy Dobeš ochotný odstoupit. "Osobní odpovědnost ministra dopravy stále platí," řekl po jednání vlády.
Podle Dobeše jsou ale současné výpadky problémem ministerstva vnitra. Obrátil se proto na ministra vnitra Jan Kubice, aby prověřil, zda byla infrastruktura ministerstva vnitra dostatečně připravená pro připojení k registru vozidel. Do pátku by už k žádnému dalšímu kolapsu systému dojít nemělo, řekl Dobeš.
Podle statistik ministerstva registr funguje zhruba stejně jako loni. "Dá se říct, že jsme na úrovni roku 2011," uvedl Dobeš. To ale odmítla řada pracovníků jednotlivých registrů. V Praze je ve srovnání s loňským červencem počet změn zapsaných do registru zhruba na 40 procentech. Také magistráty v Ostravě i Karviné vyřídily letos v červenci výrazně méně žádostí než ve stejném období loni.
Kvůli problémům s registrem vytvořily policejní prezidium a ministerstvo dopravy skupinu IT odborníků. "Mají za úkol zjistit příčinu dnešních komplikací a vyřešit otázku, proč nekomunikovaly systémy databází," oznámila mluvčí prezidia Pavla Kopecká.
Kolabujícím registrem vozidel by se mohli zabývat i poslanci. Předseda sněmovního hospodářského výboru Milan Urban (ČSSD) zvažuje, že pokud systém nebude fungovat do pátku, svolá na příští středu jednání výboru a pozve na něj i ministra Dobeše.
Místopředseda Svazu měst a obcí Jaromír Jech ČTK řekl, že většina měst a obcí zřejmě nebude žádat ministerstvo dopravy o odškodnění za nefunkční registr. Z analýzy, kterou svaz provedl, vyplývá, že většina starostů nemusela vypisovat přesčasy ani odvolávat pracovníky z dovolené.
Systém pro nový registr stál 37 milionů korun, vyvíjela jej firma ATS-Telcom Praha. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o sankce za nefunkčnost systému. "Nemáme do dnešního dne od ministerstva jediný oficiální dokument, který by jasně specifikoval, v čem jsme my něco nedodrželi," řekl Radiožurnálu obchodní ředitel ATS-Telcom Martin Tůma.