Analytici agentury Edmunds.com odhadovali pro červenec zvýšení prodeje o 10,2 procenta. Nižší proti předpokladům byl odbyt tří největších prodejců - General Motors, Fordu a japonské Toyoty. Podle analytiků se zpomalením prodeje projevuje slábnoucí ekonomika a propad spotřebitelské důvěry. Ten je zejména důsledkem obav z daňové politiky v situaci, kdy ke konci roku hrozí v USA prudký růst daní z příjmů zároveň s výrazným omezením vládních výdajů.
"Je to v ekonomice, to se nedá oddiskutovat," řekl agentuře Reuters ekonom konzultant firmy IHS Automotive George Magliano. "V takovém prostředí je velmi obtížné, aby automobilový trh získal dynamiku," dodal.
Automobilový trh je nyní přesto jedním ze silných míst americké ekonomiky. Výdaje spotřebitelů sice v posledních měsících utlumují, automobilky však doufají, že ve druhém pololetí nákupy podpoří nabídka řady nových modelů.
Prodej osobních a lehkých užitkových vozů GM klesl meziročně o šest procent. Ford hlásil pokles o čtyři procenta a jen menší Chrysler zvýšil odbyt o 13 procent a zaznamenal svůj nejlepší červenec za pět let.
Odbyt vozů Toyota stoupl o 26 procent, protože firma stále dohání loňský propad, kdy po zemětřesení v Japonsku a záplavách v Thajsku trpěla nedostatkem vozů. Honda zvýšila prodej o 45 procent a Nissan o 16 procent. Vozů německé skupiny Volkswagen se prodalo o 27 procent více než před rokem a za prvních sedm měsíců roku dosáhlo tempo růstu 34 procent.
Červencový prodej vozů v USA v celoročním přepočtu dosáhl 14,1 milionu, což bylo stejně jako v červnu, to ale zkreslily změny, které ve středu provedl Úřad pro ekonomickou analýzu (BEA) v kalkulaci sezonních faktorů. Bez nich by podle analytiků kleslo červencové celoroční tempo prodeje na 14,0 milionu. Loni se v USA prodalo 12,8 milionu vozů.