"Cílem je, abychom nemuseli outsourcovat veškeré kontrolní činnosti, což se v zásadě teď děje," uvedl Čermák. Problém prý spočívá v tom, že firmy, které si ŘSD nyní pro stavební dozor najímá, střídavě pracují pro stát a střídavě pro zhotovitele staveb. Ředitelství si proto podle Čermáka nemůže být jisté, že tyto společnosti vždy pracují pro ŘSD na 100 procent.
Úsek kontroly kvality by podle představy ředitele měl vzniknout jako exkluzivní útvar ŘSD, který by měl být obsazený špičkovými odborníky a který by mohl být eventuálně zajištěný smluvními platy. Vyšší platy mají podle Čermáka tyto zaměstnance motivovat a zamezit odchodu lidí do privátní sféry.
Tito lidé by podle Čermáka měli hlídat kvalitu staveb už od samotného počátku. Až 95 procent často kritizovaných víceprací, které silniční stavby prodražují, vzniká podle ŘSD už v nedostatečné projektové dokumentaci, protože bývá podceněn geologický průzkum pod chystanou stavbou. V současnosti ŘSD na geologický průzkum vynakládá zhruba jedno procento celkových nákladů staveb. Pokud by se ale prováděl průzkum důkladněji, což by stálo řádově miliony korun, mohlo by ŘSD na celkových nákladech ušetřit stovky milionů korun, dodal Čermák.
Kvůli vícepracím a změnám v dokumentaci v průběhu stavby pražského okruhu kritizoval v květnu ŘSD Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ředitelství podle úřadu porušilo rozpočtovou kázeň u devíti zakázek a utratilo celkem 5,7 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. V jednom případě představovaly náklady na realizaci požadavků nad rámec schválené dokumentace částku vyšší než 1,2 miliardy korun, uvedl NKÚ.
Kvůli získání potřebných odborníků uvažuje ŘSD o spolupráci s vysokými školami. Bylo by vhodné, aby studenti mohli navštěvovat semináře, které by je připravovaly na vykonávání pozice státního investora. V jiných oblastech se například osvědčila i spolupráce na studentských diplomových pracích, uvedl Čermák s tím, že touto cestou by při získávání budoucích zaměstnanců chtělo jít i ŘSD.