"Nesmí docházet k tomu, aby na dvou sousedících úsecích byly prováděny zcela totožné práce a šlo o dvě různé podlimitní zakázky s hodnotou pod šest milionů korun," uvedl Čermák. Velké zakázky je podle něj nutné důsledně vypisovat jako nadlimitní a jejich zhotovitele vybírat v otevřeném výběrovém řízení.
Značný podíl na dělení zakázek měla podle Čermáka krajská správa v Chomutově, kde byly téměř všechny práce realizovány v režimu podlimitních zakázek. Skutečný rozsah tohoto problému má zjistit interní kontrola, která v chomutovské krajské správě aktuálně probíhá. Praktiky s dělením zakázek už stály místo bývalého krajského ředitele Oldřicha Poura, kterého Čermák odvolal krátce po svém květnovém jmenování.
Na rozdíl od nadlimitních zakázek, jejichž kontrolu hodlá centrální ŘSD zpřísnit, u podlimitních zakázek naopak hodlá pražská centrála ponechat více rozhodovacích pravomocí ředitelům jednotlivých krajských správ. V současnosti totiž musí generální ředitel rozhodovat o všech veřejných zakázkách včetně těch nejmenších. V praxi se tak například stává, že se výběrová řízení například na sečení trávy podél silnic protahují na několik měsíců a na výšku trávy si stěžují kromě řidičů i dopravní policisté. Napříště bude generální ředitel schvalovat pouze původní podobu zakázek, výběr zhotovitele ale bude na jednotlivých krajských správách.
Audit SFDI zkontroloval celkem 30 veřejných zakázek, z nichž 29 prý odporovalo zákonu o zadávání veřejných zakázek. ŘSD při nich zakázky buď přímo přidělovalo jediné firmě bez soutěže, nebo jen pětici vyvolených.