Tuhý boj svádí v zemích Evropské unie od roku 1994 pojišťovny o klienty, kteří u nich uzavřou povinné ručení na automobil. V té době totiž Evropská unie zrušila až do té doby existující regulaci trhu pojišťovnictví. Jen v Německu tak klesla cena povinného ručení o několik desítek marek. V roce 1995 zaplatil klient pojišťovně v průměru 574 marek, o tři roky později (1998) již jen 482 marek. V Rakousku a Švýcarsku zase funguje díky uvolnění trhu s povinným ručením systém tz
v. přenosných SPZ.Ten umožňuje současné provozování několika vozidel při zaplacení pouze jednoho povinného ručení. Povinné ručení v Belgii mnohdy převyšuje částku za havarijní pojistku. Výše je závislá na obsahu vozu, věku řidiče a místa bydliště. Ve větších aglomeracích existuje totiž podle pojišťoven vyšší riziko havárie motorového vozidla. Povinné ručení je pro většinu pojišťoven v Evropské unii ztrátové. Při získávání klientů ale většina ústavů počítá s tím, že zákazník, který již jednou přišel do pobočky, se tam zase vrátí a využije i některých dalších služeb. To znamená, že vedle povinného ručení rovněž uzavře například životní a havarijní pojistku, nebo si nechá pojistit majetek. Ziskem z těchto služeb pak pojišťovna s velkou rezervou uhradí ztrátu v
zniklou na povinného ručení.Zdroj: LN z 6. 1. 2000