Výrobky spjaté s příslušným územím poznají spotřebitelé podle nápisu "Z našeho kraje". Ten bude viditelně umístěn v prostorách obchodu. "Záměrem obou stran je zvýšit prodej tuzemských potravin vyrobených v konkrétním kraji, a to v prodejnách působících na území téhož regionu," stojí v tiskové zprávě.
Poptávka části nakupujících po místních produktech v poslední době roste. Obchodníci proto začínají na tento trend reagovat a menší regionální dodavatele, které donedávna přehlíželi, sami vyhledávat. "Jsme připraveni usnadnit menším výrobcům podmínky vstupu do všech typů prodejních míst," uvedl prezident SOCR Zdeněk Juračka.
Informace o tom, že nakupují potraviny z místní produkce, od konkrétních výrobců, je pro spotřebitele důležitá a také to řada z nich vyžaduje, řekl ministr zemědělství Petr Bendl (ODS). "Ministerstvo se proto snaží působit na obchodníky, aby byly takové potraviny standardní součástí jejich nabídky," dodal.
Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody zájmu o lokální potraviny patří jejich větší čerstvost oproti produktům dováženým zdaleka. Například ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Z chuťového i zdravotního hlediska proto podle expertů za místními výpěstky zaostávají. O zvýšené poptávce po místních výpěstcích a výrobcích svědčí například také úspěch farmářských trhů.
Nákupem regionálních potravin podpoří lidé potravináře a zemědělce ze svého okolí, což může pozitivně ovlivňovat zaměstnanost v kraji. Nezanedbatelné je i ekologické hledisko, protože doprava zboží na velké vzdálenosti zatěžuje životní prostředí výfukovými plyny. Podle informací Státní veterinární správy (SVS) se během loňského roku farmářské trhy konaly nejméně na 170 místech a letos přibývají další.