"Nárůst je to poměrně velký," řekl ČTK Roman Orlík, zástupce IATA pro Českou a Slovenskou republiku. Promítá se do něj jednak navýšení kapacit jednotlivých dopravců, dále je způsobený prodejem dražších letenek na delší vzdálenosti.
To potvrzuje i Josef Trejbal, ředitel jednoho z předních prodejních portálů v Česku - Letuška.cz. Podle něj se průměrná cena prodané letenky meziročně zvýšila o 400 korun na 10.830 korun. Může za to prý především vliv klesající hodnoty koruny vůči dolaru a zdražování leteckého paliva.
Samotných leteckých dokladů se prostřednictvím sítě IATA prodalo zhruba půl milionu. To je jen o 2,5 procenta více ve srovnání s pololetím roku 2011.
Značnou část nárůstu tržeb podle Orlíka způsobilo zdražení letištních poplatků. Ty se například na londýnských letištích zvýšily zhruba o 10 procent. Po odečtení vlivu letištních příplatků, které nejsou příjmem leteckých dopravců a prodejců letenek, je nárůst tržeb za letecké služby o něco nižší, dodal.
Podíl leteckých dopravců na prodejních statistikách Letuška.cz (v procentech) Pořadí Společnost Podíl (%) 1. České aerolinie 13 2. Lufthansa 9,6 3. Emirates 8,7 4. British Airways 5,6 5. Austrian Airlines 5 Air France 5 7. Aeroflot 4,8 8. Delta Airlines 4,7 KLM 4,7 10. Smart Wings 4
zdroj: Letuška.cz