Philip Morris zvyšuje tuzemskou produkci sypaného tabáku

28.08.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Kutná Hora 28. srpna (ČTK) - Kutnohorský výrobce cigaret Philip Morris ČR zaznamenal v letošním pololetí snížení odbytu v Česku o 8,1 procenta. Nevyrovnaná spotřební daň podle vedení společnosti tlačí konzumenty k užívání řezaného tabáku v ručně balených cigaretách. Daňové zatížení této komodity je oproti cigaretám poloviční a její spotřeba stoupá rok od roku. Řezaný tabák představuje dnes už deset procent naší produkce, řekla dnes ČTK členka představenstva Andrea Gontkovičová.

Odbyt největšího tuzemského producenta tabákových výrobků letos v ČR za pololetí klesl na 4,288 miliardy korun. Na celkovém odbytu, který vzrostl o 14,7 procenta, se významnou měrou podílí export. Odbyt do zahraničí za prvních šest měsíců stoupl o 33,9 procenta na 9,460 miliardy Kč a tvoří podle vedení zhruba 70 procent veškeré produkce. Cigarety z Kutné Hory lze koupit v 55 zemích. Konsolidovaný zisk za první pololetí meziročně klesl o 0,2 procenta na 1,1 miliardy korun.

Firma pružně reaguje na změnu chování zákazníků, uvedla Gontkovičová. Dříve zanedbatelný podíl spotřeby řezaného tabáku se rok od roku zvyšuje o desítky procent. Philip Morris ČR má dnes v portfoliu i tři varianty tabáku pro ruční výrobu a postupem času se zařadil mezi stále významnější produkty firmy.

Podle současných zákonů zaplatí spotřebitel za krabičku 20 cigaret 42 korun spotřební daň. U řezaného tabáku při stejném množství ale pouze 21 korun. Podle připravovaného návrhu vlády by měla spotřební daň v příštích letech postupně stoupnout ze 1,4 koruny na gram sypaného tabáku na 1,8 koruny, což by znamenalo zhruba 80 procent daňového zatížení cigaret.

Výrobu elektronických cigaret zatím kutnohorský podnik nechystá. Přibližně jedno procento kuřáků zařazených mezi aktivní uživatele elektronické cigarety představuje zatím podle Gontkovičové velmi malý segment. "My ho momentálně pozorujeme, ale aktivními účastníky tohoto segmentu nejsme," řekla. Jednou ze strategií firmy je podle ní práce na produktech, které mají potenciálně snížená zdravotní rizika. Je nadále velmi aktuální, ale ještě nějakou dobu potrvá, než firma hotový výrobek na trh dodá, uvedla.

Současné trendy Evropské unie i dalších států opatřit krabičky cigaret velkými odstrašujícími obrázky onemocnění, které kouření může vyvolat, považuje vedení firmy za nadměrný zásah do svých vlastnických práv. Zvlášť pokud půjde o variantu krabiček bez loga nebo s logem velmi potlačeným. Spolu se zvažovaným úplným zákazem kouření českých v restauracích to povede k podpoře nelegálního trhu s kuřivem, uvedla Stanislava Juríková z představenstva. Mohlo by to údajně ohrozit i zaměstnanost v regionu, nejen přímo v závodu, ale i u subdodavatelů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK