"Peripetie z loňského roku by se již neměly opakovat, nebudeme muset shánět peníze navíc, protože je dostaneme v plné výši," uvedl Novák. Pravidelné roční dotace krajům vyplývají z memoranda, které zástupci krajů podepsali s vládou Jana Fischera v roce 2009. Po dobu deseti let měly mít kraje zaručeno 2,6 miliardy korun. Podle ministra financí Miroslava Kalouska ale není tato dohoda právně závazná.
Diskuse o dotaci pro rok 2013 trvají delší dobu. Dnes bude vláda projednávat materiál, ve kterém je pro osobní regionální dopravu vyčleněno v rámci kapitoly ministerstva dopravy 2,6 miliardy korun, potvrdil šéf nejsilnější odborové centrály na železnici - Odborového svazu dopravy Jaroslav Pejša. Zhruba 300milionový výpadek financování pro letošní rok pokryly podle Pejši z úspor ministerstvo dopravy, České dráhy, Správa železniční dopravní cesty a jednotlivé kraje.
Ročně kraje za objednávku vlaků zaplatí zhruba osm miliard korun. Příspěvek slouží k dorovnání prokazatelné ztráty z provozování osobní dopravy. Cena jízdenek totiž pokryje jen část nákladů, uvedl Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah, ke kterým většina dotací na železniční dopravu směřuje. Ztrátu z regionální dopravy zpravidla dopravcům hradí kraje, dálkovou železniční dopravu spolufinancuje z rozpočtu ministerstvo dopravy.