Po vstupu ČR do EU se leasing téměř nezmění

25.03.2004 | , Finance.cz
LEASING A SPLÁTKY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Rok 2004 bude pro leasingové firmy jedním z nejsložitějších. Podle představitelů leasingových firem bude vývoj objemu leasingu záležet převážně na vývoji úrokových sazeb, na poptávce po investicích a na prodeji automobilů.

Dne prvního května letošního roku vstoupíme do Evropské unie. Zda bude mít vstup vliv na leasing můžeme jen předvídat. V každém případě bude letošní rok pro leasingové firmy jedním z nejsložitějších. Vývoj objemu leasingu bude podle představitelů leasingových firem záležet zejména na vývoji úrokových sazeb, poptávce po investicích a prodeji automobilů. Ceny leasingu by se měly po schválení daňových změn od května zvýšit o několik procent.

Porovnání s ostatními státy

Ze všech postkomunistických států je na tom ohledně leasingu nejlépe Česká republika. Z hlediska objemu leasingu se celkově řadí na třinácté místo na našem kontinentu. Z hlediska podílu leasingu u nás trvale financujeme zhruba třetinu všech movitých investic a společně s Velkou Británií zaujímáme 1. místo v celé Evropě. Největší růst v ČR zaznamenaly služby pro vlastní dodavatele a klienty, zejména v pojištění. Rapidně se také u nás zvyšuje nabídka operativního leasingu automobilů s komplexními službami.

"Z hlediska leasingového sektoru došlo k další koncentraci v počtu leasingových společností, v automobilovém sektoru se pak stále více na financování podílejí velké a silné leasingové společnosti. To má pozitivní vývoj na ceny leasingu, které jsou i pod standardní úrovní nabídky bankovních spotřebitelských úvěrů," říká Milan Gerža místopředseda představenstva Asociace leasingových společností a výkonný ředitel CAC Leasing..

Tabulka: Jak si stáli členové Asociace leasingových společností ČR (ALS) v roce 2003

Druh

Stav

Objem leasingu, spotřebitelských úvěrů a splátkových prodejů

Stoupl o 5,6% na více než 130 mld Kč

Podíl členů na leasingovém trhu

Vzrostl z 95 na 97%

Objem leasingu

Stoupl o 2,4% na 109 mld Kč

- z toho leasing movitých věcí

99,3 mld Kč

- z toho leasing nemovitostí

9,4 mld Kč

Podíl leasingu strojů a zařízení

cca 20%

Podíl leasingu osobních a užitkových automobilů

cca 49%

Podíl leasingu nových osobních aut

Výrazně klesl

Podíl leasingu nákladních vozů a autobusů

Přesáhl 27%

Zdroj: ALS ČR, CAC Leasing

"Po vstupu do EU by v zásadě nemělo dojít k výraznějším změnám. Zahraniční leasingové společnosti jsou v ČR již silně etablovány. Pouze u velkých zahraničních koncernů, které mají v ČR své afilace, lze očekávat větší sjednocení finanční politiky i pro jejich české subjekty. Zde by však tento vliv neměl být zásadní.

Více dopadů může mít očekávané spojení a koncentrace prodejců s orientací na více značek, možnost nákupu aut v zahraničí, zejména dovoz ojetých vozů. Neočekáváme však zásadní cenové změny u automobilů a tím ani dopad na spotřebitele. Samozřejmě sjednocování legislativy, slaďování zatížení zboží DPH přinesou již v nových zákonech zdražení finančních služeb v důsledku jejich přeřazení do vyšší sazby. Tato oblast zatím není uzavřena, ale leasingové společnosti jsou připraveny v možné míře nárůst DPH utlumit," dodává Milan Gerža

Je zřejmé, že na prvních místech u leasingu automobilů se zabydlely silné leasingové společnosti. V posledních letech se však do popředí pomalu dostávají "specializované leasingové společnosti". Ty jsou většinou součástí nadnárodních koncernů a nabízejí tak mnohem hlubší spolupráci nejen co se týče financování, ale i ve společné cenové, úvěrové a odbytové politice. Po vstupu ČR do EU se však po automatickém vytvoření většího konkurenčního prostoru tato situace mírně změní.

Zdroj: ALS ČR, CAC Leasing, HN

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: LEASING A SPLÁTKY