Vládní expert: PSA potřebuje rušení míst a omezení kapacit

11.09.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Paříž 11. září (ČTK) - Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën se nachází v obtížné situaci a ke svému přežití potřebuje restrukturalizaci včetně nevyhnutelného snížení počtu zaměstnanců a výrobních kapacit. Plyne to ze zprávy, kterou dnes zveřejnil Emmanuel Sartorius, jehož vláda pověřila prozkoumáním situace firmy.

"Tato studie ukázala, že PSA je nyní v obtížné situaci, což je důsledkem jak ekonomických, tak strukturálních příčin," uvádí zpráva. Na jedné straně sice uvádí potřebnost omezení kapacit, na druhé ale kritizuje vedení firmy za rozhodnutí uzavřít závod v Aulnay u Paříže bez zvážení jiných možností.

PSA se potýká se slabou poptávkou na evropském trhu a po loňském zveřejnění záměru zrušit 3500 pracovních míst letos oznámila propouštění 8000 lidí jen ve Francii. Celosvětový prodej vozů značek Peugeot a Citroën v prvním pololetí meziročně klesl o 13 procent, protože skupina je silně závislá na jihoevropských trzích, těžce zasažené dluhovou krizí.

Zpráva konstatuje, že závody PSA na výrobu malých vozů fungovaly loni v průměru jen na 61 procent maximálních kapacit. "Uzavření některých montážních linek je tudíž nevyhnutelné," napsal Sartorius. Jeho zpráva ale dodává, že úsporná opatření musí být přísně omezena na nezbytné minimum a propouštění nesmí narušit schopnost firmy vést výzkum a vývoj.

Podle zprávy je rovněž pravděpodobné, že kvůli relativně malému rozsahu firmy a jejímu omezenému přístupu na dynamické mladé trhy bude nakonec nutná její fúze s jiným výrobcem. "Ve střednědobém až dlouhodobém výhledu spočívá řešení (obtíží PSA) v alianci s některým z velkých automobilových výrobců," píše studie podle agentury Reuters.

Sartorius označil plán PSA uzavřít v roce 2014 továrnu v Aulnay za "bolestnou volbu pro Francii". Podle jeho názoru by bylo vhodnější zvážit ukončení provozu továrny v Madridu, která je podle zprávy stará, má nízkou kapacitu výroby a je daleko od dodavatelů.

PSA působí rovněž v České republice, kde má u Kolína společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota. TPCA už v červnu uvedla, že kvůli slabší poptávce bude muset také snížit počet zaměstnanců.

Pařížská burza minulý týden oznámila, že PSA bude vyřazena z jejího klíčového indexu CAC-40, v němž figurovala od jeho vzniku v roce 1987. Akcie PSA se v uplynulém roce propadly o více než 60 procent, takže tržní hodnota firmy už sestoupila pod dostatečnou úroveň.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK